بسم الله الرحمن الرحيم
تكبيرات عيدين ميں رفع اليدين
آپ كي پوري باتيں ميں نهيں پڑھ سكا۔ البته اس ميں آپ نے تين دليليں ذكر كي هيں۔ ان كا جائزه ليتے هيں۔
دليل نمبر (1): حضرت وائل بن حجر رضي الله عنه كي روايت سےآپ نے دليل لي هے۔ اور اس كا حكم الباني رحمه الله سے نقل كر كے ان كے باقي كلام كو آپ نے حذف كر ديا۔
شيخ ألباني رحمه الله فرماتے هيں: تكبيرات زوائد ميں رفع يدين پر دلالت نه كرنے ميں اس حديث ميں بھي وهي بت هے٬ جو اس سے قبل ابن عمر رضي الله عنه كي حديث ميں هے۔ والله أعلم (إرواءالغليل 3/ 114)
پھر آپ نے خود اعتراض نقل كر كے خود جواب بھي ديا هے۔ يهاں اعتراض صرف ايك هے: عام نمازوں ميں چار جگهوں كے رفع يدين كے علاوه رفع اليدين نماز ميں زيادتي هے۔ اور اس اضافے كي صريح وصحيح دليل چاهئے۔ورنه احناف كے تكبير كے ساتھ رفع يدين كو بھي ماننا پڑےگا٬ جو وه قنوت وتر كے لئے كرتے هيں۔
شايد آپ پهلے مجتهد هيں جنھوں نے يه كها هو كه : عيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع اليدين رسول الله صلى الله عليه وسلم كا عمل هے۔ پھر اس كي آپ نے دليل بھي دي هے۔ ديكھئے:
§ زائد تكبيرات عيدين وجنائز ميں رفع يدين كيلئےكوئي بھي روايت ثابت نهيں٬ نه هي رسول الله صلى الله عليه وسلم كا٬ اورنه صحابه كا عمل رها هے۔ المحلى لابن حزم ( 5 / 83 )
§ اس بارے ميں كوئي صريح وصحيح دليل نهيں هے٬ لهذا اصل پر قائم رهيں گے۔ اور اصل عدم رفع هے"الدِّين الخالص" (4/ 337)
§ حنفيه ميں سےابن الهمام حنفي ميں فرماتے هيں: امام ابو يوسف كي رائے هے كه رفع اليدين كے لئے كوئي حكم نهيں آيا٬ تو وه اصل يعني عدم رفع پر باقي رهےگا۔ فتح القدير(1/ 427)
§ امام شوكاني فرماتے هيں: خلاصه يه هے كه تكبير اولى كے سوا رسول الله صلى الله عليه وسلم سے ايسا كچھ بھي ثابت نهيں٬ جس سے دليل لي جا سكے۔نَيْل الأوطار (5/ 55)
§ علامه عظيم آبادي رحمه الله نے فرمايا: عيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين كرنا كسي بھي صحيح مرفوع حديث سے ثابت نهيں هے۔ عون المعبود (4/ 11)
§ محدث مباركفوري رحمة الله عليه كهتے هيں: حق بات يه هے كه عيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع اليدين كے سلسلے ميں٬ كوئي بھي حديث صريح مرفوع٬ نهيں هے۔ نه قوي نه ضعيف ۔مرعاة المفاتيح (5/54)
§ شيخ ألباني رحمة الله عليه نے فرمايا: تكبيرات كے ساتھ رفع يدين كرنا سنت نهيں هے۔ كيوں كه يه نبي صلى الله عليه وسلم سے ثابت نهيں هے۔ تمام المنه (1/ 348)
دليل نمبر (2): حضرت ابن عمر رضي الله عنهما كي جوحديث آپ نے دليل ميں پيش كي هے٬ اس كے بارے ميں الباني رحمه الله فرماتے هيں كه: اس حديث كے آخري جملے سے (تكبيرات زوائد پررفع اليدين كيلئے) استدلال كرنا٬ بعيد هے۔ جو ابن منذر اور بيهقي كي رائے هے۔ اور وه اس لئے كه يه صفت فرض نمازوں كي كيفيت ميں بيان كئے گئے هيں٬ جن ميں بالخصوص نماز عيدين كي طرح تكبيرات زوائد نهيں هوتے۔ اور يه كهه دينا كه ابن عمر رضي الله كا اراده اسے بھي شامل ماننا تھا۔ حديث كا سياق اس كي تائيد نهيں كرتا۔ والله أعلم (الإرواء 3/ 113)
جي هاں! هميں تو صرف تكبيرات زوائد ميں رفع يدين كي دليل چاهئے۔
آپ نے باربار ارواء الغليل كا حواله ديا هے۔ اور احاديث پر ان كے حكم كو اعتماد كے ساتھ نقل كيا هے۔ مگر الباني صاحب كے موقف كا كسي بھي جگه ذكر نهيں كيا۔ كيا اس لئے كه يه آپ كے مخالف هے؟؟؟
نيز آپ كا يه كهنا كه يه رسول الله صلى الله عليه وسلم كا عمل هے۔ ايك ايسا دعوى هے٬ جس كے قائل ميرے علم ميں نهيں هيں۔
دليل نمبر (3): آپ كي تيسري دليل ميں امام مالك كا قول نقل كيا هے۔ مگر ان كا تو مذهب هي اس كے خلاف هے:
§ امام مالك ٬ سفيان ثوري٬ ابن ابي ليلى اور امام ابو يوسف رحمهم الله كا مذهب صرف تكبير تحريمه ميں رفع يدين كرنا٬ اور باقي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين نه كرنا هے۔ "المجموع" نووي (5/ 26) "الأوسط" ابن منذر (4/ 281)
§ امام مالك نےفرمايا: اس بارے ميں كوئي لازمي سنت نهيں هے۔ جو چاهے تمام تكبيرات ميں رفع يدين كرے۔ مجھے صرف تكبير تحريمه ميں رفع يدين زياده پسند هے۔ "المجموع" (5/ 26)
§ بهت سے علماء نے اسي كو راجح قرار ديا هے۔ كيوں كه كوئي صحيح يا حسن روايت رسول الله صلى الله عليه وسلم ٬ يا كسي صحابي كےعيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين كرنا ثابت نهيں هے۔ اور چوں كه چار مقامات ثابته كے علاوه جگهوں پررفع اليدين نماز ميں ايك اضافه هے۔ اس لئے بغير دليل صريح وصحيح كے رفع اليدين نهيں كيا جائےگا۔
صحابه كرام كے تين آثار بيان كئے گئے هيں۔ جن كا آپ نے ذكر نهيں كيا هے:
§ · اثر ابن عمر رضي الله عنهما:
عيدين كي تكبيرات ميں ابن عمر رضي الله عنهما سے اس كي ثبوت ميں:
شيخ الباني رحمه الله نے فرمايا هے:اس كي سند كے بارے ميں مجھے كوئي واقفيت نهيں هے۔
امام ابن القيم رحمه الله نے بغير سند كے فرمايا : ابن عمر بهت زياده سنت كے پابند هونے كے با وجود هر تكبير كے ساتھ رفع يدين كيا كرتے تھے۔ زاد المعاد(1/443)امام ابن القيم رحمه الله سے قبل كسي نے عيدين كي تكبيرات زوائد ميں اس كا ذكر نهيں كياهے۔
امام صنعاني رحمه الله نےبغير سند كےابن القيم كي جانب احاله كئےبغير اس كا ذكر كياهے۔ سبل السلام (2/69)
اس كي كوئي سند نهيں هے٬ نه هي سلف ميں سے ابن ابي شيبه٬ وعبد الرزاق صنعاني ٬ امام احمد ٬ يحيى بن معين ٬ ابن منذر اور بيهقي وغيره ميں سے كسي نے اس سے احتجاج كيا هے۔ اسي لئے ايسا لگتا هے٬ كه امام ابن القيم كو وهم هوا هے۔ كيوں كه ابن عمر سے جنازه كي تكبيرات ميں رفع ثابت هے۔ انھيں اختلاط هو گيا ۔ اور عيدين كي تكبيرات ميں ذكر كر ديا۔
§ · اثر عمر بن الخطاب رضي الله عنه:
امام بيهقي نے اس كا ذكر كرنے كے بعد فرمايا: يه روايت منقطع هے۔السنن الكبرى (3/293) رقم الأثر (6410)
امام ابن الملقن كهتے هيں:بيهقي نے اسے منقطع قرار ديا هے۔ نيز ميرا ماننا هے كه يه (انقطاع دور هو بھي جائے تو) ابن لهيعه كي وجه سے ضعيف هے۔ البدر المنير (5/112) نيز ديكھيں: الأوسط لابن المنذر (4/282) ، والمجموع (5/26) ، والمغني (3/272)
§ · اثر زيد ابن ثابت رضي الله عنه:
امام موفق الدين ابن قدامه نے بغير سند اس كا ذكركيا هے۔ اور اثرم كي جانب منسوب كيا هے۔ المغني(2/119)
شيخ الباني رحمه الله فرماتے هيں: مجھے اس كي كوئي سند نهيں ملي۔ ارواءالغليل(3/112)
حضرت زيد ابن ثابت رضي الله عنه سےجنازه ميں رفع ثابت هے۔ ممكن هے ابن قدامه كو وهم هوا هو۔
تابعين ميں امام عطاء ٬ اور امام ابراهيم نخعي رحمهما الله سے صحيح سند كے ساتھ ثابت هے۔
§ · اثر عطاء بن ابي رباح:
اس باب ميں سب سے صحيح ترين روايت عطاء كي هے۔ جسےعبد الرزاق نے مصنف (3/297رقم5699) ميں ۔ بيهقي نے سنن كبرى(3/293) ميں ابن جريج كےطريق سے بيان كيا هے كه: ميں نے عطاء سے پوچھا: كيا امام نماز فطر كي زائد تكبيرات ميں هر تكبير كے ساتھ رفع يدين بھي كرےگا؟ تو انھوں نے كها: هاں! اور لوگ بھي اٹھائيں گے۔اس كي سند صحيح على شرط الشيخين هے.
ابن أبي شيبة نے مصنف(2/491رقم11382)ميں عبد الله بن مبارك عن ابن جريج بيان كيا هے كه عطاء نے فرمايا: كه هر تكبير ميں رفع يدين كرےگا۔ اور جو مقتدي هوں گے٬ وه بھي رفع يدين كريں گےاس كي سند بھي پهلي كي طرح هے۔
§ · أثر إبراهيم نخعي رحمه الله:
محمد بن حسن شيباني نے ذكر كيا هے كه : مجھے أبو حنيفة نے طلحه بن مصرف انھوں نے إبراهيم سے روايت كي كه : سات مقامات پر رفع يدين كيا جائےگا۔ اور ان ميں سے عيدين كا بھي ذكر كيا. كتاب الحجة(1/299)
اور اهل فن كو معلوم هے كه امام ابو حنيفه وامام محمد بن حسن شيباني امامت وجلالت كے با وجود روايت كے معاملے ميں قابل حجت نهيں هيں۔
§ · اثر امام اوزاعي:
أبو بكر فريابي نے صفوان سے انھوں نے وليد بن مسلم سے روايت كي هے كه ميں اوزاعي سے سوال كيا: كيا ميں نمازوں ميں رفع اليدين كي طرح رفع يدين كروں؟ تو انھوں نے فرمايا: هاں! ان تمام تكبيرات ميں رفع يدين كرو۔ أحكام العيدين(ص/182)
ان كے علاوه جن سے عيدين كي زائد تكبيرات ميں رفع يدين كرنے كا قول وارد هے۔ ان ميں سے:
امام أبو حنيفة ، امام مالك ايك روايت كے مطابق، امام ليث، إمام شافعي، إمام أحمد، يحيى بن معين، ابن منذر ، امام بيهقي ، وغيرهم. رحمهم الله.
§ · اس مسئلے ميں راجح كيا هے؟
جمهور علماء نے رفع اليدين كرنا اختيار كيا هے۔
اوربهت سے علماء نے ترك رفع كو راجح قرار ديا هے۔ كيوں كه كوئي صحيح يا حسن روايت رسول الله صلى الله عليه وسلم ٬ يا كسي صحابي كےعيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين كرنا ثابت نهيں هے۔ اور چوں كه چار مقامات ثابته كے علاوه جگهوں پررفع اليدين نماز ميں ايك اضافه هے۔ اس لئے بغير دليل صريح وصحيح كے رفع اليدين نهيں كيا جائےگا۔
امام مالك ٬ سفيان ثوري٬ ابن ابي ليلى اور امام ابو يوسف رحمهم الله كا مذهب صرف تكبير تحريمه ميں رفع يدين كرنا٬ اور باقي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين نه كرنا هے۔ "المجموع" نووي (5/ 26) "الأوسط" ابن منذر (4/ 281)
امام مالك نےفرمايا: اس بارے ميں كوئي لازمي سنت نهيں هے۔ جو چاهے تمام تكبيرات ميں رفع يدين كرے۔ مجھے صرف تكبير تحريمه ميں رفع يدين زياده پسند هے۔ "المجموع" (5/ 26)
امام ابن حزم : تعجب هے احناف پر جنھوں نے تمام نمازوں ميں تواتر سے ثابت رفع يدين كو ترك كرديا۔ اور عيدين وجنائز جن ميں كوئي بھي روايت ثابت نهيں٬ نه هي رسول الله صلى الله عليه وسلم كا٬ اورنه صحابه كا عمل رها هے٬اسے لے ليا۔ المحلى لابن حزم ( 5 / 83 )
اس بارے ميں كوئي صريح وصحيح دليل نهيں هے٬ لهذا اصل پر قائم رهيں گے۔ اور اصل عدم رفع هے"الدِّين الخالص" (4/ 337)
حنفيه ميں سےابن الهمام حنفي ميں فرماتے هيں: امام ابو يوسف كي رائے هے كه عيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين نه كيا جائے۔ اور دليل كيلئے يه كافي هے كه تكبير كا ثبوت شريعت ميں متحقق هے٬ تو اسے مان ليا گيا۔ جب رفع اليدين كے لئے كوئي حكم نهيں آيا٬ تو وه اصل يعني عدم رفع پر باقي رهےگا۔ فتح القدير(1/ 427)
امام شوكاني فرماتے هيں: خلاصه يه هے كه تكبير اولى كے سوا رسول الله صلى الله عليه وسلم سے ايسا كچھ بھي ثابت نهيں٬ جس سے دليل لي جا سكے۔ اور افعال واقوال صحابه رضي الله عنهم (اگر صحيح طور پر ثابت هو جائيں توبھي) حجت نهيں هيں۔ لهذا تكبير تحريمه كے رفع پر اكتفا كرنا چاهئے۔ كيوں كه رفع اليدين صرف ايك ركن سے دوسرے ركن كي جانب انتقال كے وقت هي مشروع هوا هے۔ جيسا كه تمام نمازوں ميں هے۔ نَيْل الأوطار (5/ 55)
علامه عظيم آبادي رحمه الله نے فرمايا: عيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع يدين كرنا كسي بھي صحيح مرفوع حديث سے ثابت نهيں هے۔ عون المعبود (4/ 11)
محدث مباركفوري رحمة الله عليه كهتے هيں: حق بات يه هے كه عيدين كي تكبيرات زوائد ميں رفع اليدين كے سلسلے ميں٬ كوئي بھي حديث صريح مرفوع٬ نهيں هے۔ نه قوي نه ضعيف ۔ رفع كے قائلين كي جو سب سے بڑي دليل هے٬ وه بعض احاديث كا عموم يا اطلاق هے۔ اور ميرے نزديك اس بارے ميں كوئي نص صريح وارد نه هونے كے٬ اور صحيح مرفوع حديث كے ذريعه صراحة اس كا ثبوت نه هونے كےسبب ترك رفع اولى هے۔ مرعاة المفاتيح (5/54)
شيخ ألباني رحمة الله عليه نے فرمايا: تكبيرات كے ساتھ رفع يدين كرنا سنت نهيں هے۔ كيوں كه يه نبي صلى الله عليه وسلم سے ثابت نهيں هے۔ (حضرت عمر اور ابن عمر رضي الله عنهما سے اگر يه ثابت هے٬ تو اس سے يه سنت نهيں بن جائےگا) تمام المنه (1/ 348) بين القوسين جمله تكبيرات جنائز كيلئے هيں۔
نيز فرمايا : " محض تكبير اولى ميں رفع يدين كرنا مشروع هے ... " احكام الجنائز مسئله 76 پھر انھوں نےدو حديثوں كا ذكر كيا هے:
الاول : حضرت ابو ھريره رضي الله عنه سے روايت هے كه رسول الله صلى الله عليه وسلم نےجنازه كيلئے تكبير كهي۔ اور پهلي تكبير پر رفع يدين كيا۔ پھر اپنے دائيں هاتھ كو بائيں پر ركھا۔ أخرجه الترمذي ( 2/165 ) والدار قطني ( 192 ) والبيهقي ( 284 ) . وأبو الشيخ في " طبقات الاصبهانيين " ( ص 262 ) ليكن پريشاني كي بات يه هے كه :
- يه جنازے كي نمازوں كے بارے ميں صريح هے۔
- يه حديث ضعيف هے۔ مگر اس كي ايك شاھد بھي هے۔
الثاني : حضرت عبد الله بن عباس رضي الله عنه سے روايت هے كه رسول الله صلى الله عليه وسلم جنازے كي نمازوں ميں پهلي تكبير پر رفع يدين كيا كرتے۔اور اس كے بعد دوباره نهيں كرتے تھے۔ أخرجه الدار قطني بسند رجاله ثقات غير الفضل بن السكن فإنه مجهول ، وسكت عنه ابن التركماني في " الجوهر النقي " ( 4/44 )
والله تعالے اعلم٬ وعلمه اتم واحكم٬ اللهم علمنا ما جهلنا ٬وزدنا ولا تنقصنا٬ واغفر لنا ما اخطانا٬ انك سميع قريب مجيب