جهاد سے متعلق آٹھ سوالات


جهاد سے متعلق آٹھ سوالات

سوال نمبر (۱):
اگر  ايك مسلم كافر كي جيل ميں هو تو كيا اس كي رهائي كے لئے قتال كيا جا سكتا هے؟ بعض بزرگ كهتے هيں كه حضرت عثمان كي رهائي كے لئے بيعت رضوان كا واقعه پيش آيا۔ ابن تيميه كي اس بارے ميں كيا رائے هے؟

الجواب بعون الله الوهاب: مسلم قيدي كي رهائي كے لئے جهاد كا حكم:
ايك قول يه هے كه مسلم قيدي كي رهائي كرانا فرض عين هے۔حاشية العدوي 2/4، المنتقى شرح الموطأ 3/178 مغني المحتاج 6/24، نهاية المحتاج 8/59 فتح القدير 5/440
دوسرا قول فرض كفايه كا هے۔ شرح الخرشي على خليل 3/110  مغني المحتاج 6/24، نهاية المحتاج 8/59 مطالب أولي النهى 2/498
ليكن يه رهائي اگر ممكن هوا تو قتال كے علاوه دوسرے بهت سے طريقوں سے بھي كي جا سكتي هے۔ اس ايك مسلم كي رهائي كے لئے كسي بڑےملك كے خلاف كھڑا هو جانا ٬ جس ميں فائده سے زياده نقصان هو٬ اور ايك مسلم قيدي كو رها كروانے كے لئے ان گنت مسلمانوں كي قرباني ديني پڑے٬خسارے كا سوده هے۔
ان بزرگوں كا دليل ميں بيعت رضوان كا واقعه پيش كرنا كئي اعتبار سےمحل نظر هے۔ايك تو يه كه يه ايك منفرد واقعه هے۔ جس كے كئي اسباب تھے۔ حضرت عثمان كي حيثيت ايك مندوب اور سفير كي تھي۔ رسول الله صلى الله عليه وسلم نے انھيں اهل مكه كےپاس ان سے بات چيت اور مفاهمت كے لئےاپنا نائب بناكر بھيجا تھا۔ نيز حضرت عثمان كي رهائي كے لئے نهيں بلكه ان كي موت كا بدله لينے كے لئے بيعت لي گئي تھي۔ كيوں كه خبر يه پھيلي هوئي تھي كه حضرت عثمان كو شهيد كر ديا گيا هے۔ جب كه دوسري طرف بهت سے صحابه مكه ميں قيد تھے۔ ايك صحابي كو آپ صلى الله عليه وسلم نے دوسرے قيدي صحابي كو چھڑا لانے كا حكم ديا تھا۔ اور وه انھيں چرا لانے ميں كامياب بھي هو گئے تھے۔ جب كه يه وه ايام تھے جب جنگيں هوا كرتي تھيں۔
ظاهر سوال كو نظر ميں ركھيں تو يه لوجك بھي هےكه ايك مسلم كي رهائي كے لئےان گنت مسلمانوں كو جنگ كي آگ ميں جھونك دينا٬ جس ميں بهت سي جانيں جا سكتي هيں٬ خساره هے۔ ايك دو نهيں بلكه ستر قاريوں كو قبيله رعل اور ذكوان نے شهيد كر ديا تھا۔ مگر آپ صلى الله عليه وسلم نے محض "اللهم انصر الاسلام والمسلمين" پر هي اكتفا كيا تھا۔ البته اگر سوال كو اسلام اور مسلمانوں كے غلبه سے جوڑ كر ديكھيں٬ تو مزيد تفصيلات كي ضرورت هے۔

سوال نمبر (۲):
 كيا كافروں كے ذريعه مسجد توڑ دي جائے٬ تو قتال واجب هو جاتا هے؟

الجواب: كافر كا كسي مسجد كو توڑ ديناجهاد كے اسباب ميں سے هو سكتا هے۔ ليكن صرف مسجد كے توڑ دينے سےجهاد فرض نهيں هوتا٬ جب تك دوسرے شروط متوفر نه هوں۔ كسي كافر نے اگر كوئي مسجد توڑ دي٬ اور اسے حكومت كي پست پناهي هو٬ اور اس ملك ميں چند مسلم رهتے هوں٬ تو كيا پھر بھي ان پر جهاد فرض هو گا؟  كافر تو مساجد كي اهميت نهيں جانتے۔ ان كي اهميت جاننے والے جب دھماكوں سے مسجديں اڑا ديں٬ كيا تب بھي يهي سوال كيا جائے گا؟   عراق ليبيا سوريا پاكستان وديگر كئي مسلم ممالك كي طرف ذرا نظر اٹھا كر ديكھيں۔ يقينا ايسے ميں مساجد كي حرمت كے ساتھ ساتھ مسلم جانوں اور جهاد كے اصولوں پر نظر ركھنا بھي ضروري هے۔

سوال نمبر (۳):
 كيا ايك مسلم اكثريتي علاقے په آٹھ لاكھ كافر فوج مسلط هو٬ اور مسلم لڑكيوں كا ريپ هو٬ تو قتال واجب هو جاتا هے؟

الجواب: قطع نظر دوسرے شروط كےاكثريت هونے كے باوجود اگر مسلمانوں كي تعداد چار لاكھ سے كم هے٬ تو ظاهر هے جهاد فرض نهيں هوگا۔جهاں تك مسلم خواتين كي عصمت دري كي بات هے٬ يه اگر وه كافر فوجي يا ديگر كفار كر رهے هوں٬ تو ان كے خلاف اپنے جان ومال اور عزت وآبرو كي حفاظت كے لئے يقينا جهاد فرض هے۔ ايسے ميں نه تو يه ديكھنے كي ضرورت هے كه مسلم آبادي كتني هے٬ اور نه يه كه فوج كتنے لاكھ هيں۔ كيوں كه نفس ومال اور عزت وآبرو پر جيسے هي حمله هو٬ ان پر اپني حفاظت كے لئے في الفور جهاد فرض هو جائے گا۔ اور يه وه جهاد نهيں جس پر هماري باتيں هو رهي هيں۔ بلكه يه دفاعي جهاد هے٬ اقدامي يا اعلاء كلمة الله والا جهاد نهيں۔ البته اگر وه مسلم اكثريتي والا علاقه ان ذلتوں كو خوشي سے جھيلنا چاهے٬ اور اسے اس پر كوئي اعتراض نه هو٬ عادي زندگي گذر رهي هو٬ تو پھر اس سوال كا كوئي فائده نهيں۔ كيوں كه يه جهاد انھيں پر فرض هوتا هے۔ وه نا كافي هوں تو ان قريبي شهر والے وعلى هذا۔

سوال نمبر (۴):
قتال كب فرض كفايه هے اور كب واجب؟  (يه ايك علمي وفقهي سوال هے)

الجواب: اسلام ميں جهاد كي دو قسميں هيں:  - دفاعي جهاد    - اقدامي جهاد

دفاعي جهاد خاص حالات ميں هے۔ مثلا كسي اسلامي ملك پر كسي نے حمله كر ديا هو۔ ايسي صورت ميں ان لوگوں پر دفاعي جهاد واجب على العين هو جاتا هے۔ اور دوسرے افراد اپني استطاعت كے مطابق ان كي مدد كريں گے۔

اقدامي جهاد كهتے هيں كسي كافر ملك پر اعلاء كلمة الله كے لئے چڑھائي كرنا۔ اگر وه جزيه پر راضي هو جائيں٬ تو رك جانا ضروري هوگا۔ اور اگر جزيه دينے پر راضي نه هوئے٬ تو ان كے ساتھ جهاد كيا جائے گا۔ اور يه جهاد فرض كفايه هے۔

- اقدامي جهاد   : اس كا حكم فرض كفايه هے۔ ابن رشد نے اس پر اجماع نقل كيا هے (بداية المجتهد 1/ 278 البحر الرائق 3/241، أحكام القرآن للجصاص 3/167، شرح الخرشي 3/108، مغني المحتاج 6/8، كشاف القناع 3/ 33، المحلى 5/340 فرض عين كا قول سعيد بن المسيب كا هے٬ جسے جمهور نے ضعيف قرار ديا هے القرطبي في تفسيره عن الماوردي 3/38، وابن الهمام في فتح القدير 5/439، وابن قدامة في المغني 9/162 بعض لوگوں نے اسے تطوع اور بعض نے مستحب كها هے مگر يه سارے اقوال ضعيف هيں فتح القدير 5/437، بداية المجتهد 1/278، تفسير القرطبي 3/38، أحكام القرآن للجصاص 3/166 ، أحكام القرآن لابن العربي 1/146 جمهور كا قول فرض كفايه كا هي هے امام  شافعي نے آيت   {وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ }التوبة122  كي تفسير ميں فرمايا : "فأعلمهم أن فرض الجهاد على الكفاية من المجاهدين" الأم 4/176)

- دفاعي جهاد : اس كا حكم فرض عين هے۔ اور جهاد كے فرض عين هونے كے تين حالات هيں:

(1)  جب  دشمن كسي اسلامي ملك پر دهاوا بول دے۔ تو اس شهر والے پر جهاد فرض عين هو جاتا هے۔ اگرچه وه مجاهدين كے شروط كو نه پهونچتے هوں۔ اگر وه كافي نه هوں٬ تو ان كے قريبي شهر والوں پر بھي فرض عين هوگا۔ اگر وه بھي كافي نه هوں تو ان كے قريب والےپر وعلى هذا۔ اور جب وه دشمن كو سرحد سے باهر نكال ديں٬ تو ان سے فرض ساقط هو گيا۔ المغني 9/ 162 اس وجوب عيني كے لئے ابن حزم نے اجماع نقل كيا هے مراتب الاجماع 1/ 121 اور چاروں مذاهب كے فقهاء نے بھي اس كو فرض عين قرار ديا هے رد المحتار 4 / 127، تبيين الحقائق 3/241، شرح الخرشي 3/110، حاشية العدوي 2/4، مغني المحتاج 6 / 22، أسنى المطالب 4/178، المغني 9/171، الانصاف 4/117، المحلى 5/341

(2)  جب كسي نے جنگ ميں حاضر هو كر صف بندي كر لي٬ اب اس پر جهاد فرض عين هو گيا۔ أسنى المطالب 4/178 المغني 9/171، والفروع 6/190 تفسير القرطبي 7/380 فتح القدير 2/294

(3)  جب ولي امر كي طرف سے جهاد كا اعلان كر ديا جائے۔تو اس شهر والوں پر جهاد فرض عين هو جاتا هے شرح السير الكبير 1/189، شرح الخرشي على خليل 3/111، حاشية العدوي 2/4، حاشيتا قليوبي وعميرة 4/214، المغني 9/171، والفروع 6/190، المحلى 5/342 امام ابن حجر:"وفيه وجوب تعيين الخروج في الغزو على من عينه الإمام" فتح الباري 6/39

وعلى كل حال امام شافعي نے فرمايا:"فرض الجهاد إنما هو على أن يقوم به من فيه كفاية للقيام به حتى يجتمع أمران أحدهما: أن يكون بإزاء العدو المخوف على المسلمين من يمنعه، والآخر: أن يجاهد من المسلمين من في جهاده كفاية حتى يسلم أهل الأوثان، أو يعطي أهل الكتاب الجزية . فإذا قام بهذا من المسلمين من فيه الكفاية به خرج المتخلف منهم من المأثم في ترك الجهاد وكان الفضل للذين وَلُوا الجهاد على المتخلفين عنه"  كتاب الأم 4/ 176

سوال نمبر (۵):
 كيا جب مقدسات اسلاميه٬ عزت صحابه اور ناموس رسالت هدف بن جائے٬ تو قتال واجب هو جاتا هے؟

الجواب: منافقين كا كام هي يهي تھا٬ اسلامي شعائر كا استهزاء٬ صحابه كا تمسخر٬ ناموس رسالت كو هدف بنانا وغيره۔ كئي بار ان كي چورياں بھي پكڑي گئيں۔ ان كي ايسي ناپاك حركتوں كو فاش كرنے كے لئے آيتيں بھي نازل هوئيں۔ {يَحْلِفُونَ بِاللّهِ مَا قَالُواْ وَلَقَدْ قَالُواْ كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُواْ بَعْدَ إِسْلاَمِهِمْ }التوبة74  الله نے ان سے قتال كي اجازت بھي دي تھي {يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ }التوبة73  مگر پوري سيرت ميں منافقين كے ساتھ كسي جنگ كا ذكر نهيں ملتا۔ البته انفرادي طور پر كچھ داداؤں كي نكيل كسي گئي۔ جن كے چھوڑ دئے جانے سے وه عوام ميں اثر انداز هو سكتے تھے۔ جيسے كعب بن اشرف اور ابو رافع وغيره۔ بعض صحابه نے بھي انفرادي طور پر اكشن ليا هے۔ جيسے سوق بني قينقاع ميں ايك صحابيه كے بے حجاب كئے جانے كا واقعه۔ اور حضرت عمر كا اس شخص كو قتل كر دينا ٬ جس نے رسول صلى الله عليه وسلم كے فيصلے كو تسليم نه كرتے هوئے حضرت عمر سے فيصله طلب كر ليا تھا۔ سوال ميں مذكور جرائم تو سارے كفار ومشركين بشمول منافقين كيا كرتے تھے۔ ليكن سزا ؤں كے لئے انفرادي دليليں هي وارد هيں۔ والله اعلم

سوال نمبر (۶):
 كيا اسلام كا امن والا دين صرف دعوت الا الله سے پورا هو جاتا هے؟  يا اس مشن كو پورا كرنے كے لئے كبھي قتال في سبيل الله كے سوا كوئي اوپشن نهيں بچتا؟  اگر هاں تو كيوں؟  اور نهيں٬ تو يه بتائيں كه مكه كي تيره ساله زندگي ميں دعوت كے نتائج ميں كتنے لوگ مسلم هوئے؟  اور مدينے ميں دس سالوں ميں قتال كے نتيجے ميں "يدخلون في دين الله أفواجا" كيسے صحيح هوا؟

الجواب: اسلام ايك هي دين هے٬ جو امن والا هے۔ اور وه دعوت الا الله سے هي پورا هو جاتا هے۔ اگر اس دعوت كے پھيلنے ميں كوئي ركاوٹ آ جائے٬ تو اس ركاوٹ كو دور كرنے كے لئے پهلے تو جزيه كا اختيار ديا جائے گا۔ اگر نه مانيں تو آخري حل جهاد هے۔ تاريخ شاهد هے كه شهر مدينه ميں جهاد نهيں هوا۔ بنونضير نے جب عهد شكني كي تو انھيں جلاوطن كيا گيا۔ جب كه اس سے سالوں قبل هي وهاں اسلامي حكومت قائم هو چكي تھي۔ اور  انڈونيسيا ميں كوئي جهاد نهيں هوا۔ بلكه وهاں صرف دعوت سے اسلام پھيلا هے۔ تو كيا وهاں كا دين ادھورا هے؟

جي هاں! ايسا مر حله آتا هے جب جهاد في سبيل الله كے سوا كوئي دوسرا حل نهيں هوتا۔ جب وه جزيه دينے سے انكار كر ديں۔ اور وه اس لئے كه اولا يهي طريقه هميں رسول الله صلى الله عليه وسلم نے سيكھايا هے۔ ثانيا  تاكه دعوت الا الله كے پھيلنے ميں جو چيز ركاوٹ بني هے٬ اس ركاوٹ كو طاقت كے ذريعه دور كيا جا سكے۔
آپ كے اس سوال سے لگتا هے كه آپ دين كو دو حصوں ميں سمجھتے هيں۔ ايك حصه دعوت الى الله٬ اور دوسرا حصه جهاد في سبيل الله۔ خواه ضرورت هو يا نه هو۔ جهاد كو زبردستي قائم كرنا هي پڑے گا۔ ورنه دين ادھورا ره جائے گا!!!!

آپ كےآخري پوئنٹ پر ميں آپ سے پوچھنا چاهتا هوں۔ كيا الله تعالى نے اپنے نبي كي تيره ساله مكي زندگي يوں هي برباد كروائي۔ تھك هار كر اس نے تيره سال بعد هجرت كي اجازت دي٬ جب كه وه جانتا تھا  مكه ميں فائده كم هے؟  كيا مدينه ميں اسلامي حكومت كا قيام مكي زندگي هي ميں نهيں هوا؟  كيا مدني زندگي ميں اسلام كے تيزي سےپھيلنے كا سبب محض جهاد في سبيل الله هے؟ كيا مكي دور كي دعوت كا اثر پورے عهد نبوت پر چھايا هوا نهيں هے؟   محترم ! رسالت اور دعوت كي بنياد مكي زندگي هي هے۔ البته اسلامي حكومت ومجتمع كا قيام عملي طور پر آپ نے مدينه هي ميں شروع كي۔اور يهيں سے اسلام تيزي كے ساتھ پھيلا۔ مگر اس ميں بھي مكي دور كا بڑا دخل هے۔ نيز مدينه ميں بھي بهت سے اسباب هيں۔ان ميں سے ايك بڑا سبب جهاد في سبيل الله هے۔

اگر ميں آپ سے يهي پوچھ لوں كه مكي دور ميں صرف دعوت الا الله كيوں ديتے رهے٬ وهاں جهاد في سبيل الله كيوں نهيں كيا؟  تو آپ يهي كهيں گے٬ كه وهاں جهاد كے لئے افراد كم تھے٬ مناسب جغرافيائي جگه چاهئے تھي٬ مناسب مجتمع مناسب مزاج كے لوگ اور مناسب تياري وغيره كي ضرورت تھي٬ جو وهاں ميسر نهيں تھيں۔ تو يهي تو هم آپ سے كهه رهے هيں كه جهاد في سبيل الله كے لئے شروط وضوابط هيں٬ جن كي غير موجودگي ميں زبردستي كسي پر جهاد نهيں تھوپا جا سكتا۔ خود رسول الله صلى الله عليه وسلم جنگ سے هر ممكن بچنے كي كوشش كرتے تھے۔ الا يه كه نا گزير هو جاتا۔

سوال نمبر (۷):
 كيا واقعي اسلامي دعوت قتال كے بغير نا مكمل هے؟

الجواب: جي نهيں! قتل وقتال كے بغير مدينه ميں اسلامي دعوت مكمل هوئي۔ انڈونيسيا ميں مكمل هوئي۔تو اور بھي كهيں هو سكتي هے۔ اگر ركاوٹ پيش آ جائے٬ تو جزيه كي پيشكش كريں گے۔ اگر وه اسے تسليم كر ليں٬ تو اپنے ملك ميں كفر كو محسوس كرنا آپ كي مجبوري هوگي۔ كيوں كه دين اسلام يهاں جهاد كي اجازت نهيں ديتا۔ بلكه آپ سے بهت سے حقوق اسے دلاتا هے۔ البته اس حال ميں بھي دعوت جاري رهے گی۔ جيسے فتح فلسطين كے بعد حضرت عمر نے صليب كو فلسطين ميں باقي ركھا۔ هاں اگر وه جزيه كا انكار كر ديں٬ تو ان سے جهاد كيا جائے گا۔

سوال نمبر (۸):
 لوگ كهتے هيں اسلام امن كا دين هے۔ ليكن كيا امن كو قائم كرنےكے لئے ابو جهل وقت اور اس كي ٹولي كو تارے دكھانے كے لئے قتال كرنے سےيه بم دھماكوں والا اسلام  هو جائے گا؟

الجواب: لوگ كهيں يا نه كهيں٬ كيا آپ نهيں مانتے كه اسلام امن كا دين هے۔ دراصل يه آپ كي شكايت هے٬ سوال نهيں۔ سوال تو ميں آپ سے كرنے والا هوں۔ كه جب سلف نے اوريجنل ابو جهل كو تارے دكھائے٬ تو انھيں كسي نے ايسا نهيں كها۔ آج وهي كام آپ كر رهے هيں تو لوگ ايسا كيوں كهه رهے هيں؟ كهيں ايسا تو نهيں كه آپ كے اندر هي ايسا كچھ الگ هے؟ !! اگر آپ اسي خط مستقيم پر قائم هيں٬ تو "لا يخافون لومة لائم" كے تحت كان بند كر ليں۔ اور اگر كچھ الگ هے٬ تو پراني راه پر واپس آ جائيں۔

 بھائي!آپ بڑے جلالي آدمي لگ رهے هيں۔ الله تعالے آپ اور هم سب ميں حضرت عمر كے اوصاف پيدا كردے۔ بار بار امن والا دين٬ امن والا دين كهه كر شايد آپ هميں كچھ ياد دلانا چاهتے هيں۔مگر ميرے پيارے بھائي جان! حضرت عمر كي كيفيت كو ياد كريں۔ جهاد كے لئے كتنے بے تاب تھے؟ صلح حديبيه ميں كس قدر ناراض هوئے تھے؟  ليكن اصول وضابطے سے سر مو نه هٹے۔ جوش وجذبه كي قدر اپني جگه هے۔ ليكن انھيں اسلامي سانچے ميں ڈھالنا هماري ذمه داري هے۔

حضرت علي رضي الله عنه نے ميدان جنگ ميں ايك كافر كو پچھاڑا٬ خنجر سينے ميں اتارنے والے تھے٬ كه اس نے آپ كےچهرےپر تھوك ديا۔ جس سے آپ كو غصه آ گيا۔ آپ فورا هٹ گئے۔ دل ميں خيال آيا٬ كه اب اگر اسے مارتا هوں تو اس ميں ذاتي انتقام كا ملا جلا جذبه بھي هوگا۔ خالص اعلاء كلمة الله كے لئے نه هوگا۔ ميدان جنگ ميں بھي نفس پر اس طرح كنٹرول هونا چاهئے۔ الله تعالے هماري زندگي كے هر گوشے كو رسول الله صلى الله عليه وسلم كي صحيح سنت پر قائم كر دے۔
هذا ما قلته٬ فإن أصبت فمن الله وحده لا شريك له. وإن أخطأت فمني ومن الشيطان الرجيم وأستغفر الله ربي من كل ذنب إنه هو الغفور الرحيم.

 كتبه: عبد الله الكافي بن غريب الله المحمدي
داعية ومترجم بقسم الجاليات
بالمكتب التعاوني للدعوة والإرشاد وتوعية الجاليات بمحافظة تيماء منطقة تبوك المملكة العربية السعودية
۱۱/ رمضان المبارك ۱۴۳۲ھ  ۱۱/ أغسطس ۲۰۱۱م  يوم الخميس الساعة العاشرة صباحا