ماه
رمضان المبارك ميں
اهل اعذار كے مسائل
रमजान के महीने में छूट दिए गए लोगों के लिए विशेष प्रावधान
الحمد لله رب العالمين والصلاة
والسلام على سيد المرسلين نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلى
يوم الدين أما بعد
حضرات ! دين اسلام كي باقي
اديان ميں بهت سي خصوصيات هيں۔ انھيں ميں سے ايك خصوصيت اسلامي احكامات كا هر زمان ومكان ميں هر قسم كے افراد كے لئے قابل
عمل هونا هے۔شريعت اسلاميه كے احكام ومسائل يعني دستور وقوانين رب ذو الجلال نے اس
طرح بنائے هيں۔ كه كسي بھي زمانے ميں كسي بھي جگه كسي بھي شخص كے لئے نا قابل عمل
نهيں هو سكتے۔ ان ميں فطري لچك موجود هے۔ مرد وعورت، صحتمند وطاقتور، ضعيف وكمزور،
بوڑھے وبيمار يكساں طور پر هر ايك حكم وفريضه سے سبكدوش هو سكتے۔ اور آخرت ميں
بازپرسي سے محفوظ ره سكتے هيں۔ اسلام كے
فطري دين هونے كا يهي مفهوم هے ۔
دين اسلام ميں ظروف واحوال
اور زمان ومكان كي بھرپور رعايت موجود هے۔
اور اس ميں سختياں نهيں بلكه آسانياں هيں۔
الله سبحانه كا ارشاد هے: ﴿ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ﴾ سورة الحج: 78 ترجمه معاني: اور
تم پر دین کے بارے میں کوئی تنگی نہیں ڈالی۔
بلكه الله سبحانه نے
صلاحيت نه هونے پر احكام ميں چھوٹ بھي دے ركھي هے۔ چناں چه الله سبحانه كا ارشاد
هے:﴿فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا﴾ سورة التغابن: ١٦ ترجمه
معاني: پس جہاں تک تم سے ہوسکے اللہ سے ڈرتے رہو اور سنتے اور مانتے چلے جاؤ۔
حتى كه اس نے تو طاقت نه ركھنے والوں كو مكلف هي نهيں
بنايا۔ جيسا كه ارشاد هے: ﴿لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ
نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا
اكْتَسَبَتْ﴾ سورة البقرة: ٢٨٦ ترجمه معاني: اللہ تعالیٰ کسی جان کو اس کی طاقت سے
زیاده تکلیف نہیں دیتا، جو نیکی وه کرے وه اس کے لئے اور جو برائی وه کرے وه اس پر
ہے۔
ماه رمضان المبارك كے تعلق
سے فرمايا:﴿فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ
فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ
سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ
بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ
وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾ سورة البقرة: ١٨٥ ترجمه
معاني: تم میں سے جو شخص اس مہینہ کو پائے
اسے روزه رکھنا چاہئے۔ ہاں جو بیمار ہو یا
مسافر ہو اسے دوسرے دنوں میں یہ گنتی پوری کرنی چاہئے۔ اللہ تعالیٰ کا اراده
تمہارے ساتھ آسانی کا ہے۔ سختی کا نہیں، وه چاہتا ہے کہ تم گنتی پوری کرلو اور
اللہ تعالیٰ کی دی ہوئی ہدایت پر اس کی بڑائیاں بیان کرو اور اس کا شکر کرو۔
ماه رمضان المبارك كے دنوں
ميں روزه توڑنے والے امور انجام دينے والوں كو تين قسموں ميں تقسيم كيا جا سكتا
هے:
§
غير مسلم جو اصلا اسلام قبول كئے بغير فروع اسلام كے مطالب
هي نهيں هيں۔
§
گناه گار مهمل متعمد جو
محض تكاسلي وسستي سے روزه نه ركھتا هو۔
§
اهل الاعذار جن كے پاس
روزه نه ركھنے كے لئے شرعي عذر هو۔
روزه نه ركھنے والوں كے لئے وارد
احكام
روزه اسلام كے پانچ اركان
ميں سے تيسرا ركن هے۔ اور يه فروعات اسلام ميں سے هے۔ اس كي فرضيت كے لئے اسلام كا
هونا شرط هے۔ بغير اسلام كے كوئي روزه ركھ بھي لے تو وه روزه نهيں هوگا۔ جب كه اسلام كے فروعي احكام كا مطالبه غير
مسلموں سے كيا هي نهيں گيا۔ البته امت استجابه يعني مسلمانوں پر بالعموم روزه فرض
هے۔ اور نه ركھنے والوں كے لئے حسب حال درج ذيل
احكام هيں:
§
معفو عنه: الله سبحانه نے
روزه كے حكم سے هي مستثنى قرار ديا هے۔ اس پر كچھ بھي واجب نهيں۔
§
فديه: هر روزه كے عوض ايك
مسكين كو كھانا كھلائے۔
§
قضاء: جتنے روزے نه ركھے
هوں ان كي تعداد بعد ميں پوري كر لے۔
§
قضاء وكفاره: چھوٹے هوئے
روزوں كو بھي ركھنا هے۔ اور هر روزه كے ساتھ كفاره بھي دينا هے۔
§
قضاء وكفاره مغلظه: قضاء
كے ساتھ ايك مومن غلام آزاد كرنا هے۔ اس كي طاقت نه هو تو مسلسل بلا ناغه دو مهينے
روزه ركھے۔ اس كي بھي طاقت نه هو تو ساٹھ مسكين كو كھانا كھلائے۔
كفاره وفديه كا مفهوم
§
كسي شرعي لغزش كو معاف
كروانے كے لئے جو شرعا مقرر هو وه كفاره هے۔
§
كسي شرعي حكم ميں عذر كے
سبب تخفيف كروانے كے لئے جو شرعا مقرر هو وه فديه هے۔
عذر كيا هے؟
كسي لغزش كو مٹانے كي
كوشش كرنا "عذر" كهلاتا
هے۔ تقريبا يهي معنى اهل اللغه ميں متداول
هے۔ ديكھئے: لسان العرب 9/ 102 ، اور تاج
العروس 3/ 385 . شرعي طور پر "عذر" كا مفهوم وهي هے۔جو بالعموم اهل
اللغه ميں مشهور هے۔ يعني جو ملامت يا باز
پرسي سے بچاؤ كے لئے حجت كے طور پر استعمال كيا جائے۔ معجم الفروق اللغوية صفحه 146 . شريف مرتضى كے
مطابق عذر كهتے هيں گناهوں كو مٹانے كے لئے جسے حجت كے طور پر پيش كيا جائے۔ ديكھئے الحدود والحقائق 2/ 263
ظاهر هے كچھ لوگ مختلف
اسباب كي بنا پر روزه ركھنے سے معذور هوں
گے۔ تو ان كي بھي رعايت شريعت اسلاميه ميں هوگي۔ كيوں كه الله سبحانه نے روزوں كے سلسلے ميں بھي وعده كر ركھا هے۔ كه: ﴿ يُرِيدُ اللهُ بِكُمُ اليُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ
العُسْرَ﴾ سورة البقرة: 185 ترجمه معاني: اللہ تعالیٰ کا اراده تمہارے ساتھ
آسانی کا ہے، سختی کا نہیں۔
روزوں كے لئے شرعا معتبر عذر
احكام كي نوعيت اور ظروف
واحوال كے مطابق عذر كي نوعيت مختلف هوتي هے۔ مثلا وضو ميں هاعضاء وضوء كا دھونا
ضروري هے۔ مگر پاني كا نه هونا عذر
هے ۔ يه عذر روزه نه ركھنے كے لئے بالكل
معتبر نهيں هے۔ تو پھر روزوں ميں كن باتوں كو عذر شرعي مانا
گيا هے؟
1 - سفر جو شرعا معتبر مسافت تك هو
2 -
بيماري جو شرعا معتبر حالت ميں هو
3 - بھول چوك
4 -
جبر واكراه
5 - جهل
ولا علمي
سفر يا بيماري كے بارے ميں
الله سبحانه نے فرمايا: ﴿أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم
مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ
يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ
لَّهُ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴾سورة البقرة: ١٨٤ ترجمه معاني: گنتی کے چند ہی دن ہیں لیکن تم میں سے
جو شخص بیمار ہو یا سفر میں ہو تو وه اور دنوں میں گنتی کو پورا کر لے اور اس کی
طاقت رکھنے والے فدیہ میں ایک مسکین کو کھانا دیں، پھر جو شخص نیکی میں سبقت کرے
وه اسی کے لئے بہتر ہے لیکن تمہارے حق میں بہتر کام روزے رکھنا ہی ہے اگر تم باعلم
ہو۔
رها مسئله بھول چوك يا جبر
واكراه كا۔ تو اسے بھي الله نے درگزر
فرمايا۔ ﴿ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ
وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ﴾ سورة الأحزاب
: 5 ترجمه معاني: تم
سے بھول چوک میں جو کچھ ہو جائے اس میں تم پر کوئی گناه نہیں، البتہ گناه وه ہے جس
کا تم اراده دل سے کرو۔
جبر واكراه كے ذريعه مجبورا كئے گئے عمل پر بھي الله سبحانه نے مؤاخذه سے بري قرار ديا۔
بشرطيكه اس كا دل حق پر مطمئن هو۔ فرمايا:
﴿مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ
إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَكِنْ
مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ
عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ سورة النحل: 106 ترجمه معاني: جو شخص اپنے ایمان کے بعد اللہ سے کفر کرے بجز
اس کے جس پر جبر کیا جائے اور اس کا دل ایمان پر برقرار ہو، مگر جو لوگ کھلے دل سے
کفر کریں تو ان پر اللہ کا غضب ہے اور انہی کے لیے بہت بڑا عذاب ہے۔
حضرت عبد الله بن عباس رضي
الله عنهما نبي كريم ﷺ سے روايت كرتے هيں
كه آپ ﷺ نے فرمايا: "إن الله وضع عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه" أخرجه ابن ماجة (1664). كه ميري امت سے بھول چوك يا جس پر انھيں مجبور كيا
گيا هو الله سبحانه نے در گزر فرمايا هے۔
يه حديث صحيح ابن حبان
حديث نمبر ( 7219 ) ، معجم طبراني كبير حديث نمبر (11274) معجم اوسط حديث نمبر ( 8273 ) معجم صغير ( 765 ) دارقطني حديث نمبر ( 4306 ) ميں بھي موجود هے۔
امام حاكم نے مستدرك 2/
198 ميں روايت كيا هے۔ اور اسے بخاري ومسلم كي شرط پر صحيح قرار ديا هے۔ اور امام
ذهبي نے ان كي تائيد كي هے۔ امام ابن حجر عسقلاني رحمه الله نے فتح الباري 5/ 161
ميں فرمايا: اس كے رجال ثقات هيں۔ مگر اس سند پر نقد كيا گيا هے جو كه غير قادح
هے۔ اس حديث كي كئي شواهد هيں جو
حضرت ابو ھريره، حضرت عبد الله بن عمر،
حضرت ابو ذر، حضرت عقبه اور حضرت ابو بكره رضي الله عنهم اجمعين سے مروي هيں۔ شيخ
الباني رحمه الله نے صحيح ابن ماجه حديث نمبر (1664) ميں اسے صحيح قرار ديا هے۔
حضرت علي بن ابي طالب رضي
الله عنه نے ديكھا لوگ ايك عورت كو لے جا رهے هيں۔ پوچھا كه كيا معامله هے۔ لوگوں
نے بتايا كه فلاں قبيله كي ايك پاگل عورت هے جس نے زنا كيا هے۔ اور حضرت عمر بن
خطاب رضي الله عنه نے اسے رجم كرنے كا حكم ديا هے۔ تو انھوں نے حضرت عمر رضي الله عنه سے كها كه
امير المومنين كيا آپ كو علم نهيں كه: "رفع
القلم عن ثلاثة عن الصغير حتى يبلغ وعن النائم حتى يستيقظ وعن المصاب حتى يكشف عنه"
كه تين قسم كے لوگوں سے
قلم كو اٹھا ليا گيا هے۔ چھوٹا بچه جب تك بالغ نه هو جائے۔ سويا هوا شخص جب تك بيدار
نه هو جائے۔ اور دماغي خلل زده شخص جب تك
وه ٹھيك نه هو جائے۔ مسند احمد 2/ 188 حديث نمبر (940) احمد شاكر رحمه الله نے اسے صحيح قرار ديا هے۔
امام بخاري رحمه الله نے
اس حديث كو تعليقا جزم كے ساتھ حديث
نمبر (5269) سے قبل نقل كيا هے۔ جب كه
موصولا أبو داود حديث نمبر (4402)
ترمذي حديث نمبر (1423) نسائي سنن كبرى حديث نمبر
(7346) اور ابن ماجه (2042) ميں بھي موجود هے۔
حضرات ! ماه رمضان المبارك ميں اهل اعذار كے مسائل كے موضوع پر هم نے پهلي قسط ميں هم نے سمجھنے كي كوشش كي تھي۔ كه ماه رمضان ميں روزه نه ركھنے والے تين قسم كے هوتے هيں۔ يا تو وه غير مسلم هے۔ يا جان بوجھ كر بنا كسي عذر كے روزه نه ركھنے والا گنه گار مسلمان۔ يا پھر جن كے پاس كوئي شرعا معتبر عذر هے۔
هم نے يه بھي سمجھا كه عذر كسے كهتے هيں۔ اور ماه
رمضان المبارك ميں روزوں كے لئے شرعا معتبر عذر كيا هيں۔ اور يه بھي كه ان اعذار
كو پانچ قسم ميں تقسيم كيا جا سكتا هے۔
· بيماري جو شرعا معتبر حالات ميں هو
· بھول چوك
· اكراه ومجبوري
· اور جهل ولا علمي
ماه رمضان المبارك ميں روزه نه ركھنے والے تينوں قسموں كے لئے پانچ شرعي احكام بھي گزرے۔
1- كچھ بھي
واجب نهيں۔ جيسے بھول چوك سے كھا پي ليا تو ياد آنے كے بعد روزه كو پورا كر لے۔ جب
كه بعد ميں اس پر كچھ بھي واجب نهيں۔ اسي
طرح آخري عمر ميں بيماري كے ساتھ دماغي توازن بگڑ جانا۔ اس پر بھي كوئي چيز واجب نهيں۔
2- فديه:
ايسي بيماري جس سے ٹھيك هونے كي اميد نه هو۔ مگر دماغي توازن درست هو۔ تو هر روزه
كے عوض فديه دينا هے۔
3-
قضاء :
شرعي عذر كے سبب في الحال نه ركھ سكے تو بعد ميں قضاء واجب هے۔
4- قضاء
وكفاره: بعد ميں قضاء بھي كرنا هے۔ اور ساتھ ميں كسي لغزش كي وجه سے جرمانے كے طور
پر كفاره بھي ادا كرنا هے۔
5- قضاء
وكفاره مغلظه: اگر كسي نے روزے كي حالت ميںجماع يا همبستري كر لي تو اسے اس دن كا
قضاء بھي كرنا هے۔ اور كفاره مغلظه يعني ايك مومن غلام آزاد كرنا، اس كي طاقت نه
هو تو مسلسل دو ماه روزه ركھنا۔ اس كي بھي طاقت نه هو تو ساٹھ مسكين كو كھانا
كھلانا هے۔
همارے
ساتھ يه تفصيل بھي گزري كه
§
كسي شرعي لغزش كو معاف
كروانے كے لئے جو شرعا مقرر هو وه كفاره هے۔
§
كسي شرعي حكم ميں عذر كے
سبب تخفيف كروانے كے لئے جو شرعا مقرر هو وه فديه هے۔
ركھنے كے لئے شرعي عذر نهيں كها جائے گا۔ آيئے بيماري كے انواع واقسام كو جانتے هيں ۔ جو
روزه كے لئے عذر هيں۔ كيوں كه بيماري كے الگ الگ حالات كے الگ الگ احكام هيں۔
بيماري كے انواع واقسام
· بڑھاپے
كي بيماري وكمزوري
-
ايسي بيماري جس سے شفاء كي
اميد نه هو، اورضعف وكمزوري كے ساتھ دماغي
توازن بھي ٹھيك نه هو۔
-
ايسي بيماري جس سے شفاء كي
اميد نه هو، اورضعف وكمزوري تو هو
مگر دماغي توازن ٹھيك هو۔
·
عام بيمارياں
-
صحتياب هونے كي اميد نه هو
-
صحتياب هونے كي اميد هو
خواه مهينوں يا سالوں بعد
·
جنون يا بے هوشي
-
قليل مدت كے لئے جنون كا
دوره يا بے هوشي۔
-
طويل مدت كے لئے جنون كا
دوره يا بے هوشي جيسے كومه وغيره۔
·
حامله يا دودھ پلانے والي
خواتين
-
اپنے نفس يا بچے پر خوف هو۔
-
اپنے نفس يا بچے پر خوف نه
هو۔
·
ماهواري يا بچه پيدا هونے
كے بعد كا خون آنا
-
روزه ركھنا حرام هے۔ اور
روزه ركھنے كے بعد شروع هو تو توڑ دينا واجب هے۔
-
اگر كسي نے ركھ ليا هو تو
اس كا يه روزه شمار نهيں هوگا۔
عذر كے انواع
واقسام اور ان كے احكام
وه امور جن كو شريعت ميں
روزه نه ركھنے كے لئے عذر مانا گيا هے۔ ان
كے انواع واقسام ، ان كي كيفيت اور حسب تفاصيل ان كے احكام درج ذيل هيں:
1-
طويل بے هوشي كوما يا
دماغي توازن بگڑ جانا۔ خواه بڑھاپے كے سبب
هو يا پاگل پن ۔
اس حالت ميں نه ادا هے نه
قضاء اور نه هي كفاره نه فديه، بلكه ايسے افراد تكاليف شرعيه سے خارج هيں۔ جيسا كه
ابتدائي آيات ميں ديني آسانيوں كي بابت گزرا۔حضرت عائشه رضي الله عنها سے مروي هے
كه رسول الله ﷺ نے فرمايا: "رفع القلم عن ثلاث، عن النائم
حتى يستيقظ، وعن الصغير حتى يكبر، وعن المجنون حتى يعقل أو يفيق" أخرجه أبو داود (4398)، وأحمد (24738) بنحوه، والنسائي (3432)،
وابن ماجه (2041) صححه الألباني في صحيح النسائي (3432)
2-
بڑھاپے كي كمزوري يا
بيماري جس سے صحتياب هونے كي اميد نه هو۔
اس حالت ميں محض فديه ادا
كيا جائے گا۔بهت زياده عمر هو گئي هو۔ ضعيفي لاغري اور كمزوري ايسي كه دوباره صحت
مند هونے كي اميد نه هو۔ يا كسي بھي عمر ميں ايسي بيماري لاحق هو۔ جس سے روزه
ركھنے كي طاقت نه هو۔ اور معتبر ڈاكٹروں
نے جس سے صحتياب هونے كي اميد چھوڑ دي هو۔ تو ان پر محض فديه هے۔ ابن المنذر نے "الاجماع / 50"
ابن حزم نے "مراتب الاجماع /
40" اور ابن
عبد البر نے " الاستذكار 213 / 10" ميں
اجماع نقل كيا هے۔
حضرت عطاء بن ابي رباح
كهتے هيں كه حضرت عبد الله بن عباس رضي الله عنهما كو آيت: "وعلى الذين يطوقونه فدية طعام مسكين" پڑھتے هوئے
سنا۔ پھر حضرت عبد الله بن عباس رضي الله
عنهما نے فرمايا: يه آيت منسوخ نهيں هے۔ بلكه بهت زياده بوڑھے مرد وعورت جو روزه
نه ركھ سكيں ان كے لئے هے۔انھيں هر دن كے روزه كے بدلے ايك مسكين كو كھانا كھلانا
هوگا۔ (صحيح البخاري 4505)
3-
خواتين كو ماهواري كا يا
بچه پيدا هونے كے بعد كا خون آنا۔
يه كيفيت عام بيماريوں ميں
شمار كي گئي هے۔ اس حالت ميں روزه ركھنا حرام هے۔ البته ان دنوں كے چھوٹے هووئے
روزوں كي قضاء واجب هے۔ حضرت عائشه رضي الله عنها فرماتي هيں كه: هميں رسول الله ﷺ
كے دور ميں جب دوره شهريه لاحق هوتا۔ تو هميں روزوں كو قضاء كرنے كا حكم ديا جاتا۔
البته نمازوں كي قضاء كا حكم نهيں ديا
جاتا۔ صحيح بخاري (321) صحيح مسلم (335)
4-
مرض ياحامله خواتين يا دودھ پلانے والي جسے اپنے
نفس پر كوئي خوف يا ضرر كا انديشه
هو۔
يه كيفيت بھي عام بيماريوں
كي فهرست ميں شمار كي گئي هے۔ يعني اگر روزه ركھ ليں تو ادا هو جائے گا۔ اور نه
ركھيں تو ان كے لئے رخصت هے۔ بعد ميں صرف قضاء كرنا هے۔
عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي
ﷺ قال: (إن الله عز وجل وضع للمسافر الصوم وشطر الصلاة وعن الحبلى والمرضع) حسنه الألباني في صحيح النسائي (2314)
5-
سفر جو شرعا معتبر مسافت
تك هو۔
سفر عذر مؤقت كا حامل هے۔
اس كے باوجود اگر كوئي حالت سفر ميں روزه ركھ لے تو اس كا روزه ادا هو جائے گا۔
بشرطيكه اسے روزه كے سبب شديد تكليف كا سامنا نه هو۔ ورنه روزه توڑ دينا واجب هے۔
كسي نے سفر كے سبب روزه نه ركھا هو يا ركھ
كر توڑ ديا هو تو صرف قضاء كرنا واجب هے۔
واضح رهے كه سفر ميں روزه
نه ركھنے كي اجازت مشقت كے سبب هے۔ لهذا كوئي بھاري مشقت والا كام هو تو بهت سے
علماء نے اسے بھي اس حكم ميں شامل كيا هے۔ مثلا فوجيوں كا دشمن كے ساتھ مڈ بھيڑ
كرنا۔ يا مجاهدين كا حالت قتال ميں هونا۔ يه اگر روزه ركھ ليں تو ادا هو جائے گا۔
البته نه ركھيں تو رخصت هو گي۔ بعد ميں ان كي قضاء واجب هے۔
روزے نه ركھنے والوں پر مرتب هونے والے احكام
عام حالات ميں اداءً روزه ركھنا واجب هے۔ اور جس كے پاس كوئي بھي معتبر شرعي عذر نه هو۔ اس كے لئے ماه رمضان كے دنوں
ميں نيت كے ساتھ مفطرات سے بچنا واجب هے۔ دن كے وقت كھانا پينا وغيره حرام هے۔ ماه رمضان المبارك
ميں روزه نه ركھنے والوں پر ان چار ميں سے
ايك حكم هوگا۔
1-
لا شيء
جنون وپاگل پن لاحق هونا۔
طويل بے هوشي يا كوما وغيره سے دو چار هونا۔ يا بڑھاپے اور اواخر عمر كي ضعف
وكمزوري كے ساتھ دماغي توازن كا بگڑ جانا۔ ان حالات ميں شرعي تكليف ساقط هو جاتي
هے۔ لهذا نه ايسے افراد پر ادا واجب هے۔ نه هي قضاء يا كفاره۔ الله سبحانه نے
انھيں مرفوع القلم قرار ديا هے۔
2-
قضاء
عذر مؤقت مثلا سفر يا مرض
جس ميں حيض ونفاس بھي شامل هے۔ يا قليل مدت كے لئے بے هوشي يا كچھ دير كے لئے
دماغي خلل وغيره سے چھوٹے هوئے روزوں كا صرف قضاء واجب هے۔ يوم شك يا چاند كي خبر
نه ملنے كے سبب چھوٹے هوئے روزے كے لئے بھي صرف قضاءهے۔
جن پر روزے هوں انھيں قضاء
ميں جلدي كرنا افضل هے۔ البته قضاء كو تاخير كرنا جائز هے۔ خواه كوئي عذر هو يا نه
هو۔ حضرت عائشه رضي الله عنها فرماتي هيں كه: مجھ پر رمضان كے قضاء والے روزے هوتے
تھے۔ ميں انھيں شعبان سے پهلے قضاء كر نهيں سكتي تھي ۔ صحيح بخاري (1950) صحيح مسلم (1146)
حافظ ابن حجر رحمه الله
فرماتے هيں: اس حديث ميں دليل هے كه قضاء كو مؤخر كر سكتے هيں خواه كوئي عذر هو يا
نه هو۔ اور امام نووي رحمه الله نے اسے جمهور كا قول قرار ديا هے۔ ديكھئے المنهاج
5/ 126
قضاء روزوں كو پے درپے ايك
ساتھ بھي ركھ سكتے هيں۔ اور الگ الگ دنوں ميں بھي ۔ حضرت عبد الله بن عباس رضي
الله عنهما فرماتے هيں: جس طرح چاهو روزه ركھ لو۔ مصنف ابن أبي
شيبة (9132) دارقطني (2320) اس كي سند بخاري ومسلم كي شرط پر صحيح هے۔ ديكھئے: ارواء الغليل4/ 95 حضرت ابو ھريره رضي الله عنه نے فرمايا: چاهے
تو ايك ايك كر كے الگ الگ دنوں ميں ركھ لے۔ مصنف ابن أبي شيبة (9144) اس كي سند
صحيح هے۔ جيسا كه ارواء الغليل 4/ 96 ميں
هے۔
3-
قضاء و كفاره
جس نے بلا عذر رمضان كا
روزه نه ركھا يا ركھ كر بلا عذر شرعي توڑ ديا هو۔ يا جس نے بلا عذر قضاء روزوں كو
محض كاهلي وسستي سے مؤخر كيا۔ حتى كه دوسرا رمضان داخل هو گيا۔ تو اب اس رمضان كے
بعد پهلے رمضان كے روزوں كي قضاء اور ساتھ ميں كفاره بھي واجب هوگا۔
4-
قضاء وكفاره مغلظه
جس نے بلا عذر شرعي ماه
رمضان ميں دن كے وقت بيوي سے همبستري كي۔ تو اس پر قضاء اور كفاره مغلظه واجب هے۔
اور كفاره مغلظه كهتے هيں: ايك مومن غلام آزاد كرنا۔ اس كي طاقت نه هو تو مسلسل
بلا ناغه دو ماه روزه ركھنا۔ اس كي بھي طاقت نه هو تو ساٹھ مسكين كو كھانا كھلانا۔
جتنے دن همبستري كي هو هر دن كا الگ الگ يهي كفاره ادا كرنا هوگا۔
حضرت ابو ھريره رضي الله
عنه سے مروي هے كه ايك روز هم رسول الله ﷺ كے سامنے بيٹھے هوئے تھے۔ كه ايك شخص
آيا اور كهنے لگا كه ميں هلاك هو گيا اے الله كے رسول! آپ ﷺ نے فرمايا: كيا هو گيا
تمهيں؟ اس نے كها: ميں نے رمضان ميں (دن كے وقت) اپني بيوي سے همبستري كر لي۔ آپ ﷺ
نے پوچھا: كيا تم ايك غلام آزاد كر سكتے هو؟ اس نے كها: نهيں! آپ ﷺ نے پوچھا: كيا
تم دو مهينے مسلسل روزه ركھ سكتے هو؟ اس نے كها: نهيں! آپ ﷺ نے پوچھا: كيا ساٹھ
مسكينوں كو كھانا كھلانے كي طاقت تم ميں هے؟ اس نے كها: نهيں! آپ ﷺ نے فرمايا:
بيٹھ جاؤ، تو وه بيٹھ گيا۔ كچھ دير بعد ايك عرق (كھجور كے پتوں اور ٹهنيوں سے بني
بڑي سي بوري جس ميں پندره صاع يعني تقريبا
چاليس پينتاليس كلو كھجور آتي هے) لائي گئي۔ جس ميں كھجور تھي۔ آپ ﷺ
نے دريافت فرمايا: سوال كرنے والا كهاں
هے؟ اس نے كها: ميں يهاں هوں۔ آپ ﷺ نے فرمايا: اسے لے جاؤ اور صدقه كر دو۔ اس نے
كها: كيا مجھ سے زياده غريب لوگوں ميں صدقه كروں اے الله كے رسول؟ الله كي قسم
دونوں حره كے درميان (يعني پورے مدينه ميں) ميرے گھر والوں سے زياده كوئي گھر والے
غريب نهيں هيں۔ تو رسول الله ﷺ هنس پڑے۔ حتى كه آپ ﷺ كے دندان مبارك ظاهر هو گئے۔
پھر فرمايا: جاؤ اپنے گھر والوں كو هي كھلا دو۔ صحيح بخاري (1936) صحيح مسلم (1111)
اس روايت ميں واضح نهيں هے
كه شوهر كي طرح بيوي كو بھي كفاره ادا كرنا هے يا نهيں! كيا شوهر كي جانب سے اس پر
عائد ايك كفاره ادا كر دينا دونوں كے لئے كافي هے؟ در اصل اس ميں دو حالت هے:
·
بيوي معذور هو۔ يا تو جبر واكراه كيا گيا هو۔ يا بھول گئي تھي
كه روزه هے۔ يا حرمت كا علم هي نهيں تھا۔ تو ايسے ميں اس كا روزه درست هوا۔ اس
روزه كو قضاء كرنا بھي اس پر واجب نهيں هے۔
امام احمد كا ايك قول يهي هے۔ اور شيخ الاسلام امام ابن تيميه رحمه الله نے
اسي كو اختيار كيا هے۔ معاصرين ميں سے شيخ ابن باز رحمه الله نے مجموع فتاوى ابن
باز 15/310 ميں اور شيخ ابن عثيمين رحمه الله نے الشرح
الممتع 6 /404 ميں راجح قرار ديا هے۔ جب
كه بعض علماء نے اس روزه كو قضاء كرنے كو مستحسن قرار ديا هے۔
·
بيوي معذور نهيں تھي۔ حرمت
كا علم بھي تھا۔ جبر واكراه وغيره كا كوئي عذر نهيں تھا۔ بلكه اس كي مرضي بھي شامل تھي۔ تو اس ميں
علماء كے دو وقل هيں:
o
پهلا قول: شوهر كي طرح
بيوي پر بھي قضاء وكفاره مغلظه دونوں هے۔
يهي جمهور كا قول هے۔ جس طرح زنا ميں مرد وعورت دونوں كو سزا دي جاتي هے۔ اسي طرح
يه كفاره بھي دونوں پر عائد هوگا۔ اس لئے بھي كه عورتيں حكم
ميں مردوں كے ساتھ هيں۔ جب تك
استثناء كي دليل نه هو۔ جو كه اس مسئلے ميں نهيں هے۔نيز اس حال ميں عورت بھي روزه
ورمضان كي حرمت كو پامال كرنے كا مرتكب هوئي هے۔ لهذا سزا سے بري نهيں هو سكتي۔
o
دوسرا قول: بيوي معذور هو
يا نه هو هر حال ميں كفاره صرف شوهر كو هي ادا كرنا هے۔ يهي دونوں كي طرف سے كافي
هے۔ كيوں كه ظاهر حديث ميں رسول الله ﷺ نے صرف شوهر كو كفاره كا حكم
ديا بيوي كو نهيں۔ لهذا عورت پر كفاره
نهيں هے۔ خواه اس كي مرضي شامل تھي يا نهيں تھي۔
اگر بيوي پر بھي واجب هوتا تو آپ ﷺ اس موقعه پر ضرور بيان كر ديتے۔
بھول چوك، جبر
واكراه اور لا علمي كا حكم
بھول چوك، جبر واكراه يا
لا علمي سے كسي نے روزے كي حالت ميں ناك سے قطره وغيره ڈالا اور حلق ميں اثر محسوس
كيا۔ يا كھا پي ليا۔ يا كوئي بھي روزه
توڑنے كا عمل كيا۔ تو اسے چاهئے كه روزه
كو پورا كر لے۔ اس كا روزه درست هو گا۔ جب كه
بعد ميں اس پر قضاء يا كفاره جيسي كوئي چيز واجب نهيں هوگي۔
فديه يا كفاره
كي مقدار
كفاره يا فديه ميں هر روزه كے عوض نصف صاع اناج دينا هے۔ يكمشت
شروع رمضان ميں تيس روزوں كا دے ديں تو كافي هوگا۔ درميان رمضان يا آخر رمضان ميں
بھي دے سكتے هيں۔ هر روز كا الگ الگ هر دن ادا كرنا بھي درست هے۔
حضرت انس رضي الله عنه اپني عمر كے آخري ايك يا دو سال ميں كمزور هو گئے تھے۔ جس كے سبب تيس روزوں كے عوض تيس لوگوں كو ايك ساتھ روٹي اور گوشت كي دعوت كھلا كر يكمشت كفاره ادا كيا تھا۔ جيسا كه صحيح بخاري ميں تعليقا مروي هے۔ اور دارقطني نے (2390) سند صحيح كے ساتھ روايت كي هے۔ ديكھئے: ارواء الغليل 4 / 22 لهذا اناج دے دينا يا دعوت دے كر كھانا كھلا دينا دونوں جائز هے۔
بتاريخ:
03 / رمضان المبارك 1442 ھ
موافق:
15 / اپريل 2021ء بروز جمعرات