بسم الله الرحمن الرحيم
بدعت اور اس كے انواع واحكام
v
خطبۀ
حاجت
الحمد
لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيد المرسلين، نبينا محمد وعلى آله وأزواجه
وذرياته وأصحابه أجمعين، ومن تبعهم وأتباعهم بإحسان إلى يوم الدين. وبعد
عن جابر بن عبد الله رضي
الله عنه قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا خطب احمرت عيناه وعلا صوته واشتد
غضبه ـ حتى كأنه منذر جيش يقول صبحكم ومساكم ـ ويقول أما بعد: فإن خير الحديث كتاب
الله وخير الهدي هدي محمد وشر الأمور محدثاتها وكل بدعة ضلالة" (صحيح مسلم)
v
تمهيد
انسان
ميں بشري تقاضے كے تحت جدت كا اپنا مقام هے۔ كسي ايك هي چيز پر تسلسل هو تو رفته
رفته انساني طبيعت اس ميں لذت كھونے لگتي هے۔ اور كسي نئے پن كي متلاشي هوتي هے۔ مثل
مشهور هے "كل جديد لذيذ" كه هر نئي چيز لذيذ هوتي هے۔ بشريت كا يه تقاضه
دين اسلام ميں نا قابل قبول هے۔ كيوں كه اسلام دين كامل ودين فطرت هے۔ جب يه دين
كامل ومكمل هے۔ تو اس كا لازمي نتيجه يه هوا كه اب مزيد كوئي چيز اس ميں شامل نهيں
كي جا سكتي۔ ورنه اسلام كے كمال كا انكار لازم آئے گا۔ اسي طرح باهر سے كوئي چيز
نه لا كر پهلے سے موجود چيزوں ميں تجدد كيا جائے۔ اس كو بھي دين اسلام قبول نهيں
كرتا هے۔ كيوں كه يه دين فطرت هے۔ يعني اس كي ساري باتيں پراني وبوسيده هوں گي۔ نه اس
كي افاديت كم هوگي۔ نه اسے تجدد كي سوچ گھير پائے گي۔ نماز روزے حج زكات وغيره
مكمل اسلام فطري هے۔ جس طرح آگ كي فطرت جلانا هے۔ نه كبھي اس كي افاديت كم هوگي۔
نه اس كا جلانا كبھي پرانا هوگا۔ نه اسے جلانے كي بجائے بھگانے سےبدلنے كي كوئي سوچے
گا۔
v
مقدمه
اسلام
هر قسم كے داخلي وخارجي تجدد كي سوچ سے پرے هے۔ اس كي ايك وجه يه بھي هے۔ كه اسلام
كي ساري باتيں الله كي طرف سےهيں۔ جب ان باتوں ميں بدلاؤ كي ضرورت تھي۔ تو خود
الله نے حضرت آدم عليه السلام سے لے كر حضرت عيسى عليه السلام تك نزول اسلام اور
بدلاؤ كا سلسله جاري ركھا۔ رفته رفته جب
دنيا اس لائق بن گئ كه مكمل اسلام اس كے حوالے كيا جا سكے۔ جو اسلام رهتي دنيا تك
كسي تبديلي كا محتاج نه رهے۔ تو اس مكمل دين كو اپني مقدس كتاب قرآن كريم ميں سميٹ
كر محمد رسول الله ﷺ پر اتار ديا۔ اور نبيوں كے آنے كا سلسله هي كاٹ ديا۔ كيوں كه
بعثت انبياء عليهم السلام كا ايك اهم مقصد يهي تھا۔ كه اسلام كا جتنا حصه بھيجا جا
چكا هے۔ اب دنيا چند قدم آگے بڑھ چكي هے۔لهذا مزيد كچھ حصه اتارا جائے۔
چوں
كه اسلامي امور ميں بلاغ كے سوا مخلوق كا كوئي كردار نهيں هے۔ اور خالق ان امور كو
دنيا ميں لے كر آئے يه بھي ممكن نهيں هے۔ لهذا نبيوں كا سلسله اسي مقصد سے تھا۔ كه
ان كے اپنے اپنے وقت ميں جتنا حصه دنيا كے لئے مناسب هو الله سبحانه سے اس كا
بنايا هوا اسلام حاصل كريں۔ اور لوگوں تك
نه صرف پهنچا ديں۔ بلكه عمل كر كے بھي دكھا ديں۔ چوں مكمل اسلام آ چكا۔ اور اس ميں
تبديلي كي كوئي ضرورت نه رهي۔ تو انبياء عليهم السلام كا سلسله بھي ختم كر ديا۔ لهذا
اسلام ميں اب هر قسم كي مداخلت تجدد يا تبديلي وغيره داخلي هو يا خارجي هرگز قابل
قبول نهيں هے۔
شيطان
نبي آدم كا هميشه سے شاطر وحريص دشمن رها هے۔ جنھيں دين سے برگشته نهيں كر سكتا۔
بدعت كے چور دروازے سے اس كے اسلام كو بے اثر بنانے كي كوشش كرتا هے۔ خاص طور سے
ان اعمال كو بدعت بنا كر فريب دينا اس كے لئے آسان هے۔ جو در حقيقت كسي نه كسي شكل
ميں ثابت هيں۔ شيطان ان ميں تبديلي لا كر بدعت بنا ديتا هے۔ اور انھيں بنا سنوار
كر خوبصورت بنا ديتا هے۔ مزين كر كے لوگوں كو لبھاتا هے۔ بھولے بھالے مسلمان اس كے
شكار هو جاتے هيں۔ اور اپنا دين وايمان خراب كر بيٹھتے هيں۔ يه زياده خطرناك اس لئے
بھي هے۔ كه محبت وتعظيم اور عقيدت كے ساتھ عبادت سمجھ كر كيا جاتا هے۔ تو بھلا
عبادت سے بھي كوئي توبه كرے گا؟! جب كه كسي اور شكل ميں هي سهي پر اس كي اصليت كو
اسلام ميں موجود پاتا هے۔ بلكه وه تو نكير
كرنے والے هي كو خارج از اسلام قرار دے گا۔ دور حاضر ميں اس كي مثال دينے كي ضرورت
نهيں هے۔ اس لئے سر دست رساله ميں ان شاء الله اس نكتے كو قدرے شرح وبسط كے ساتھ
اجاگر كرنے كي كوشش كروں گا۔
v
بدعت كا
مفهوم
بدعت
كي تعريف لغت ميں: كلام عرب ميں بدعت كهتے هيں ايسي
چيز كے وجود كو جس كي پهلے سے كوئي مثال نه هو۔ پهلي بار اس كو وجود ملا هو۔
(العين للفراهيدي، والمعجم للراغب، والمقاييس لابن فارس) الله كے فرمان:
﴿بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ سورة البقرة: ١١٧ ترجمه
معاني: وه زمین اور آسمانوں کا ابتداءً پیدا کرنے والاہے۔ يهي معنى مقصود هے۔
بدعت
كي تعريف شريعت اسلاميه ميں: جهاں دين ميں بدعت ايجاد كرنےكي
بات كهي گئي هے۔ وهاں بدعت كا مفهوم هے: " الله كي ايسي عبادت كرنا جيسي اس نے
مشروع نهيں كي" اس تعريف كي دليل آيت: ﴿أَمْ لَهُمْ
شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّـهُ﴾ سورة الشورى: ٢١
ترجمه معاني: کیا ان لوگوں نے ایسے (اللہ کے) شریک (مقرر کر
رکھے) ہیں جنہوں نے ایسے احکام دین مقرر کر دیئے ہیں جو اللہ کے فرمائے ہوئے نہیں
ہیں۔
يا
دوسرے الفاظ ميں: "الله كي ايسي عبادت كرنا جيسي رسول
الله ﷺ اور خلفاء راشدين رضوان الله عليهم نے نهيں كي" اس تعريف كي دليل حديث:
" عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين" (مسند البزار، سنن
الترمذي، جامع بيان العلم) ترجمه: تم پر ميري اور ميرے هدايت
يافته خلفاء راشدين كي سنت لازم هے۔
v
بدعت كے اقسام
بدعت
كا وجود عقيده عمل اور سلوك كسي ميں بھي هو سكتا هے۔ اور ايك سے زياده كے امتزاج سے
بھي وجود پا سكتا هے۔
vعمل ميں بدعت: جيسے زيارت كے بعد بغرض احترام پيچھے كي طرف سےچلتے هوئے
قبرستان سے باهر نكلنا۔ عن عائشة رضي الله عنها قالت قال رسول
الله صلى الله عليه وسلم: "من عمل عملًا ليس عليه أمرنا، فهو ردّ" (صحيح
مسلم)
vعقائد ميں بدعت: جيسے بعض مبتدعه كا حضرت علي رضي
الله عنه كو "اله" قرار دينا۔ حيث أتوا إلى علي بن أبي طالب– رضي
الله عنه– فقالوا له: أنت هو! فقال لهم: ومن هو؟ قالوا: أنت الله، فاستعظم الأمر،
وقال لهم: ارجعوا فتوبوا، فأبوا، فضرب أعناقهم ثم حفر لهم في الأرض حفراً ثم نادى
خادمه قنبر قائلاً: ائتني بحزم الحطب فأحرقهم بالنار، ثم قال:
لما
رأيت الأمر أمرا منكرا
أوقدت
ناري ودعوت قنبراً
(تاريخ دمشق، وتاريخ الإسلام للذهبي)
vعملي وعقدي بدعت: جيسے تبرك كے لئے طور پهاڑ كا سفر
كرنا۔ عن أبي هريرة رضي الله عنه
أنه خرج إلى الطور ليصلي فيه، ثم أقبل فلقي حميل الغفاري فقال له حميل: من أين جئت؟
قال: من الطور، قال: أما إني لو لقيتك لم تأته. قال: لم؟ قال: لأني سمعت رسول الله
صلى الله عليه وسلم ، يقول: "لا تضرب أكباد الإبل إلا إلى ثلاثة مساجد: مسجد
الحرام، ومسجدي هذا، ومسجد بيت المقدس" (الموطأ لمالك مع التمهيد لابن عبد
البر)
vسلوك ومعاملات ميں بدعت: ره گئے دنياوي مسائل يا
معاملات جن كا تعلق دين كے كسي مسئلے سے نهيں هے۔ تو جب تك اس پر كوئي توجيه نه آ
جائے جيسے طواف كے بعد كعبه كے احترام ميں پيچھے هٹتے هوئے باهر نكلنا۔ كيوں كه
بلند اخلاق والے نبي ﷺ نےاس پر عمل كيا۔ نه بهترين ادب والے صحابه رضوان الله
عليهم نے۔ نه هي امت كو اس كي ترغيب دي۔ اور جن باتوں ميں كوئي حكم نهيں آيا هے۔
ان كي اصل مباح اور امر واسع هے۔ عن أنس رضي الله عنه أن النبي ﷺ
مَرَّ بقوم يلقحون فقال: "لو لم تفعلوا لصلح" قال فخرج شيصا فمر بهم
فقال: "ما لنخلكم؟" قالوا: قلت كذا وكذا. قال: "أنتم أعلم بأمر
دنياكم" (صحيح مسلم)
ý اگر بدعت كے احكام كو ديكھا جائے۔ تو دو قسم كي بدعت پائي
جاتي هے:
· بدعت مكفره: وه بدعات جو اسلام سے خارج كرنے والے
هوں۔ جيسے فرقه مجسمه كا الله كي تشبيه بيان كرنا۔ وغيره
· بدعت غير مكفره: وه بدعات جو خروج دين تك نه پهونچتے
هوں۔ جيسے خطبۀ عيدين نماز سے پهلے دينا۔ وغيره
ý بدعت كے وجود كو ديكھا جائے۔ تو دو قسم كي بدعت پائي جاتي هيں:
o
سرے سے
وه عمل هي نيا هو۔ جيسے عيد ميلاد النبي ﷺ۔ اس كو رد كرنے كے لئے دليل كي ضرورت
نهيں۔ بلكه عموم حديث ميں شامل هے: عن عائشة رضي الله عنها قالت قال رسول
الله صلى الله عليه وسلم: "من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه، فهو ردّ"
(متفق عليه) جب تك اس كو ثابت كرنے والا اپني دليل سے اس جدت كو
ثابت نه كر دے۔ تب تك اس كو تسليم نهيں كيا جائے گا۔ اور چوں كه اس كے وجود كے
ثابت هونے كا وه دعوى كرتا هے۔ اس لئے بمصداق حديث دليل اسي سے طلب كي جائے گي۔
عن ابن عباس رضي الله عنهما أنّ النبيَّ صلى الله عليه وسلم قال: "لو يعطى
الناس بدعواهم لادّعى ناس دماء رجال وأموالهم ولكن اليمين على المدّعى عليه"
(متفق عليه)
o
اصل
عبادت تو مشروع هے۔ مگر اس ميں جدت يا تبديلي لائي گئي هو۔ يعني اس كي طريق ادائيگي
ميں نياپن هو۔ جيسے اذان اصل ميں مشروع هے۔ ليكن اگر كوئي دفن كے بعد قبرستان ميں
اذان دے تو يه بدعت هے۔ الله نے فرمايا: ﴿وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ
السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَـٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا﴾ سورة الإسراء:
٣٦ نيز حديث ميں هے: عن عائشة رضي الله
عنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "من عمل عملًا ليس عليه أمرنا،
فهو ردّ" (صحيح مسلم)
ý ثابت شده عمل ميں بدعت كا وجود اور اس كي مذمت
جو
عمل سرے سے نيا هے۔ اس كا بدعت هونا واضح هے۔ مگر جس عمل كا كسي نه كسي شكل ميں
كوئي نه كوئي ثبوت كتاب وسنت ميں موجودهے۔ اس ميں بھي بدعت سرايت كر سكتي هے۔ اسي
وجه سے بعض ايسے اعمال ميں صحابۀ كرام رضوان الله عليهم اجمعين نے لوگوں كو تنبيه
فرمائي۔ اور ان سےسخت نكير كي كافي ساري مثاليں ملتي هيں۔ ان ميں سے چند درج ذيل
هيں:
§ عن عمر أنه كَتَبَ عَامِلٌ لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ إلَيْهِ،
أَنَّ هَاهُنَا قَوْمًا يَجْتَمِعُونَ فَيَدْعُونَ لِلْمُسْلِمِينَ وَلِلأََمِيرِ
، فَكَتَبَ إلَيْهِ عُمَرُ : أَقْبِلْ وَأَقْبِلْ بِهِمْ مَعَك ، فَأَقْبَلَ ،
وَقَالَ عُمَرُ لِلْبَوَّابِ : أَعِدَّ لِي سَوْطًا ، فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى
عُمَرَ أَقْبَلَ عَلَى أَمِيرِهِمْ ضَرْبًا بِالسَّوْطِ ، فَقَالَ : يَا أمير
المؤمنين ، إنَّا لَسْنَا أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْنِي أُولَئِكَ قَوْمٌ يَأْتُونَ
مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ. (رواه ابن أبي شيبة في المصنف، وابن وضاح في البدع والنهي
عنها )
§ عن ابن مسعود أنه رأى في المسجد قَوْماً حِلَقاً جُلُوساً
يَنْتَظِرُونَ الصَّلاَةَ، فِي كُلِّ حَلْقَةٍ رَجُلٌ، وَفِي أَيْدِيهِمْ حَصًى
فَيَقُولُ: كَبِّرُوا مِائَةً، فَيُكَبِّرُونَ مِائَةً، فَيَقُولُ: هَلِّلُوا
مِائَةً، فَيُهَلِّلُونَ مِائَةً وَيَقُولُ: سَبِّحُوا مِائَةً فَيُسَبِّحُونَ
مِائَةً ـ فهولاء مجتمعون على ذكر ـ فأَتَى حَلْقَةً مِنْ تِلْكَ الْحِلَقِ،
فَوَقَفَ عَلَيْهِمْ فَقَالَ: مَا هَذَا الَّذِي أَرَاكُمْ تَصْنَعُونَ؟ قَالُوا:
يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ حَصًى نَعُدُّ بِهِ التَّكْبِيرَ وَالتَّهْلِيلَ
وَالتَّسْبِيحَ، قَالَ: فَعُدُّوا سَيِّئَاتِكُمْ فَأَنَا ضَامِنٌ أَنْ لاَ
يَضِيعَ مِنْ حَسَنَاتِكُمْ شَيءٌ، وَيْحَكُمْ يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ مَا أَسْرَعَ
هَلَكَتَكُمْ، هَؤُلاَءِ صَحَابَةُ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم
مُتَوَافِرُونَ، وَهَذِهِ ثِيَابُهُ لَمْ تَبْلَ وَآنِيَتُهُ لَمْ تُكْسَرْ،
وَالَّذِي نَفْسِي فِي يَدِهِ إِنَّكُمْ لَعَلَى مِلَّةٍ هِي أَهْدَى مِنْ مِلَّةِ
مُحَمَّدٍ، أَوْ مُفْتَتِحِي بَابِ ضَلاَلَةٍ، قَالُوا: وَاللَّهِ يَا أَبَا
عَبْدِ الرَّحْمَنِ مَا أَرَدْنَا إِلاَّ الْخَيْرَ" (رواه الدارمي بسند صحيح)
§ عن ابن عباس قال : تمتع النبي صلى الله عليه وسلم فقال
عروة بن الزبير : نهى أبو بكر وعمر عن المتعة ، فقال ابن عباس : ما
يقول عرية ؟ قال : يقول : نهى أبو بكر وعمر عن المتعة ، فقال ابن عباس
: أراهم سيهلكون ، أقول : قال النبي صلى الله عليه وسلم ، ويقول نهى أبو
بكر وعمر" (رواه أحمد في المسند، والطبراني في الأوسط، والهيثمي في المجمع)
§ عن ابن عباس رضي الله عنه قال: يوشك أن تنزل عليكم حجارة من
السماء أقول لكم قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم وتقولون قال أبو بكر وعمر"
(مجموع فتاوى شيخ الإسلام، زاد المعاد و الصواعق المرسلة كلاهما لابن القيم)
§ عن حذيفة بن اليمان رضى الله عنهما كل عبادة لا يتعبدها أصحاب
رسول الله صلى الله عليه وسلم فلا تعبدوها فان الأول لم يدع للآخر مقالا فاتقوا
الله يا
معشر القراء وخذوا طريق من كان قبلكم" (الباعث لأبي شامة، عزاه إلى أبي داوود
في الزهد، وابن بطة في الإنابة)
ý ثابت شده عمل ميں بدعت كي پهچان
رسول
الله ﷺ سے جو عمل ثابت هو جائے۔ وه عمل قيامت تك كے لئے مشروع هے۔ مگر اس ميں چھ
باتوں كي رعايت ضروري هے۔ مثلا رسول الله ﷺ نے صلاة الخوف ميدان جنگ ميں پڑھي هے۔
تو مشروع تو قيامت تك كے لئے هے۔ مگر جب تب جهاں تهاں وه حالت وكيفيت اور خوف كا
وهي عالم هو، وهيں پڑھي جائے گي۔ نماز تراويح ماه رمضان ميں وارد هے۔ تو هميشه ماه
رمضان ميں هي ادا كي جائے گي۔ چادر پلٹنا استسقاء ميں ثابت هے۔ تو مشروع تو رهتي
دنيا تك كے لئے هے۔ مگر استسقاء هي ميں چادر پلٹي جائے۔ ظهر عصر يا جمعه كي نماز
ميں نهيں۔ سفر ميں قصر اور مطر وبارش ميں جمع ثابت هے۔ تو جب جب سفر يا مطر هو تب
تب جمع يا قصر كي جا سكتي هے۔ عام حالات ميں يه عمل بدعت كے زمرے ميں آئيں گے۔
نصوص
كے استقراء سے يه بات واضح هو جاتي هے۔ كه چھ ايسے امور هيں۔ جو كسي بھي ديني مسئلے
ميں بغير دليل كے اپني طرف سے داخل كر ليئے جائيں۔ يا وه متعين هوں مگر ان كي
رعايت نه كي جائے۔ تو وه عبادت بدعت بن جاتي هے۔ يهي چھ امور ثابت شده عمل ميں
بدعت كو پهچاننے كے اصول وضابطے هيں۔ جيسے بدليوں كے سبب انتيس شعبان كو چاند نظر
نه آنے كي وجه سے احتياطا تيسويں شعبان كے دن روزه ركھ لينا۔
عن عمار بن ياسر رضي الله عنه قال: "من صام اليوم الذي يشك فيه فقد عصى أبا
القاسم صلى الله عليه وسلم" (رواه أحمد والنسائي بإسناد صحيح، وذكره البخاري
في الصحيح تعليقا)
وه چھ
امور جن كي رعايت نه هونےسے ثابت شده عمل بھي بدعت بن جاتا هے۔ وه يه هيں:
· جن عبادتوں ميں مقدار متعين هے۔ ان ميں اپني طرف سے
كمي كرنا۔ جيسے روزه مغرب تك ركھنا هے۔ تو كمي كر كے عصر تك ركھنا۔ يا حج كے اركان
ميں سے ايك ركن كو چھوڑ كر كم كر دينا۔ يا مقدار ميں زياده كر دينا۔ جيسے روزه كو
جان بوجھ كر بلا سبب عشاء تك ركھ لينا۔ يا حج كي سعي ثواب سمجھ كر دو بار كر لينا۔
يا پھر مقدار كو بگاڑ دينا۔ جيسے آٹھ تراويح كو بيس بنا دينا۔ اسي طرح جن عبادتوں ميں مقدار متعين نهيں هے۔ ان
ميں مقدار اپني طرف سے ثواب سمجھ كر متعين كر لينا۔ جيسے تراويح كے لئے يا تو آٹھ
ركعات مشروع هيں۔ يا پھر بغير مقدار كے غير متعين جتنے بھي هو جائيں۔ اس غير متعين
ميں بيس كي مقدار متعين كر لينا۔ يا اقامت سے پهلے درود شريف كو متعينه اضافه كر
لينا۔
· جن عبادتوں ميں سبب وارد هے۔ ان كو بلا سبب كرنا۔
جيسے سورج يا چاند گهن كي نماز بغير گهن لگے پڑھنا۔ يا بغير سبب كے قنوت نازله پڑھنا۔
يا ايام بيض كے روزے بلا سبب ان دنوں كے علاوه ركھنا۔ يا وارد سبب كو بگاڑ دينا۔ جيسےعاشوراء كے روزوں كے
لئے واقعۀ كربلا كو سبب ماننا۔ اسي طرح جن عبادتوں ميں كوئي سبب وارد نهيں۔ ان ميں سبب اپني طرف سے بنا لينا۔ جيسے
درود پڑھنے كے لئے باره ربيع الاول كو سبب بنا لينا۔ يا يوم النحر كي فضيلت كو سبب
مان كر اس دن روزه ركھ لينا۔
· جن عبادتوں ميں وقت زمانه يا دن متعين هے۔ ان ميں
اس تعيين كو بگاڑنا۔ جيسے سوموار اور جمعرات كو روزه ركھنا سنت هے۔ مگر اس كو جمعه
كے روز ركھنا۔ اسي طرح جن اعمال ميں وقت زمانه يا دن متعين نهيں هے۔ ان ميں اپني
طرف سے متعين كر لينا۔ جيسے روزه كے لئے پندرھويں شعبان كا دن متعين كر لينا۔ درود
كے لئے باره ربيع الاول كا دن متعين كر لينا۔
· جن عبادتوں ميں جگه متعين وارد هے۔ ان كو بگاڑنا۔
جيسے حج ميں وقوف عرفه كے بجائے حرم ميں وقوف كرنا۔ ميقات سے حرم كے درميان تلبيه
نه پڑھ كر سبزي خريدتے هوئے تلبيه پڑھنا۔ اسي طرح جن عبادتوں ميں جگه متعين نهيں هے۔
ان ميں اپني طرف سے متعين كر لينا۔ جيسے قرآن كي تلاوت كے لئے قبرستان كو متعين كر
كے وهيں پڑھنا۔ قرباني يا نذر ونياز كي ادائيگي كے لئے كسي درگاه كو متعين كر لينا۔
· جن عبادتوں ميں كيفيت هے۔ ان كو بگاڑنا۔ جيسے نماز
ميں قيام ركوع سجود قعود هے۔ تو پهلے ركوع پھر قعود پھر قيام پھر سجود كرنا۔ يا
قرآن كي تلاوت معروف طريقے سے هٹ كر قرآن كو الٹا پڑھنا۔ حج احرام ميں نه كر كے
بغير احرام حج ادا كرنا۔ وقت داخل هونے سے پهلے عمدا فرض نماز ادا كر لينا۔ عيدين
كي نماز سے پهلے خطبه دينا۔ اسي طرح جن عبادتوں ميں كيفيت متعين وارد نهيں هے۔ ان
ميں اپني طرف سے كيفيت بنا كر متعين كر لينا۔ جيسے يا ايك ٹانگ ميں كھڑے هو كر الله كا ذكر كرنا۔ گلے
بھر پاني ميں اتر كر آيت الكرسي كي تلاوت كرنا۔ درخت كي ٹهني سے الٹا لٹك كر ذكر
الله كرنا۔ آدھي رات ميں صحراء ميں گھيرا يا لكير كھينچ كر اندر قرآن كي تلاوت
كرنا۔
· جن عبادتوں ميں جماعت واجتماعيت وارد هے۔ ان ميں
اجتماعيت كو بگاڑنا۔ جيسے مسجد ميں جماعت كھڑي هو مگر جماعت سے علاحده انفرادي
نماز پڑھنا۔ استسقاء كي نماز الگ الگ پڑھنا۔ اسي طرح جن عبادتوں ميں جماعت
واجتماعيت وارد نهيں هے۔ ان ميں اپني طرف سے جماعت بنا لينا۔ جيسےكلمه طيبه كے ورد
كے لئے جماعت كرنا۔ يا قبروں كي زيارت كے
لئے جماعت كا اهتمام كرنا۔
دعاء
بلا شك مشروع بلكه اهم ترين عبادات ميں سے هے۔ مگر نماز كے اندر اس كا مقام هے۔
نماز كے بعد كئي مستند ائمه دعاء كو غير مشروع قرار ديتے هيں۔ كيوں كه الله كے
رسول ﷺ سے دعاؤں كا اهتمام نماز كے اندر بالخصوص "دبر الصلوات" يعني
نماز كے آخري حصے ميں سلام سے پهلے اس كا اهتمام فرماتے تھے۔ اور سلام پھيرنے كے
بعد اذكار ماثوره كو پڑھتے۔ البته گني چني
كئي دعائيں هي سهي، آپ ﷺ سے سلام كے بعد بھي ثابت هيں۔ اس لئے سلام پھيرنے كے بعد
دعاء كے جواز ميں كوئي شك نهيں۔
دعاء
كي كيفيت اور آداب ميں جو بات وارد هے۔ وه يه كه حضور قلب، خشوع وخضوع، پست آواز،
كبھي هاتھ اٹھا كر كبھي بغير هاتھ اٹھائے، جو بھي پسند هو الحاح واصرار كے ساتھ
الله سے طلب كرے۔ لهذا اگر كوئي مخصوص ومتعين كيفيت اپني طرف سے بنائي گئي۔ تو
دعاء جيسي اه عبادت بدعت بن جائے گي۔
بعض
وقت كا ذكر قبوليت كے امكان كے اعتبار سے هے۔ جيسے ثلث ليل، جمعه كا ايك لمحه
وغيره۔ وه اوقات دعاء كے لئے متعين ومشروط
نهيں هيں۔ كيوں كه دوسرے اوقات ميں بھي على الاطلاق دعاء جائز هے۔ لهذا اپني طرف سے
سوائے اوقات مستجابه كے اور كسي وقت كي تعيين دعاء كو بدعت بنا سكتي هے۔
بعض
مقامات مستجابه كا بھي ذكر هے۔ جيسے ملتزم، يا مشعر الحرام وغيره۔ مگر يه مقامات بر سبيل ترغيب واحتمال قبوليت هيں۔
نه كه از راه شرط وحصر يا تعليق۔ كيوں كه جگه تعيين كئے بغير دنيا ميں كسي بھي جگه
دعاء كر سكتے هيں۔ سوائے حمام وغيره جيسےبعض ممنوع مقامات كے۔ لهذا اپني طرف سے
كسي خاص مقام كو بالالتزام متعين كر لينا دعاء كو بدعت بنا سكتا هے۔
جهاں
تك دعاء ميں سبب كي بات هے۔ تو شريعت اسلاميه ميں اس كا كوئي سبب وارد نهيں هے۔
البته مقدار ميں بعض دعاؤں كا تكرار
والحاح كا ذكر آيا هے۔ كتني دعاء مانگني هے۔ يه غير متعين هے۔ اس لئے اپني
طرف سے دين سمجھ كر مقدار كي تعيين نه كريں۔ كيا مانگني هے؟ بعض اهم ترين چيزوں كي
رهنمائي ملتي هے۔ جيسےمختلف عذابوں اور دنيا كے فتنوں سے پناه، جهنم سے نجات،
هدايت طلب كرنا اور جنت الفردوس كا مطالبه كرنا وغيره۔ يه حصر نهيں هيں۔ بلكه يه
اور ان كے علاوه جو بھي دل چاهے وه الله سے مانگ سكتے هيں۔
اس
موضوع كي جو اهم ترين بات هے۔ وه كسي كي
امامت ميں اقتداء كرتے هوئے دعاء كرنا هے۔ يا لوگوں كو اپني امامت ميں دعاء كرانا
هے۔ كيا نماز كي طرح سے دعاء كي جماعت ثابت هے؟ تو واضح سي بات هے كه دعاء كي
جماعت كا تصور سلف ميں صرف دو هي حالت ميں وارد هے۔ ايك جب بارش رك گئي۔ تو رسول
الله ﷺپاني طلب كرنے كے لئے يا تو گھروں سے باهر سب كو لے كر نكلے۔ اور دعاء سے
قبل دو ركعت نماز ادا كي۔ تاكه دعاء كي قبوليت كا امكان بڑھ جائے۔ پھر آپ ﷺ نے
خطبه ديا۔ جس ميں وعظ وتذكير كے ساتھ توبه وانابت اور رجوع الى الله پر زور ديا۔
اور خطبه كے آخر ميں عاجزي والحاح كے ساتھ خوب دعائيں كيں۔ جن پر حاضرين نے آمين
آمين كها۔ پھر آپ ﷺ نے خطبه كو ختم كيا اور واپس لوٹے۔ جيسا كه بخاري ومسلم كي
روايتوں ميں هے۔ يا پھر جمعه كے خطبه كے دوران هي كسي نے استسقاء كي درخواست كي۔
تو بغير استسقاء كي نماز كے جمعه كے خطبه هي ميں آپ ﷺ نے استسقاء كي دعاء فرمائي۔
اور سبھوں نے آمين كها۔ يه بھي بخاري ومسلم كي روايت هے۔
اور
دوسرا طريقه جب رعل، ذكوان، عصيه اور بنو لحيان كے لوگوں نے غدر سے ستر صحابه
رضوان الله عليهم اجمعين كو شهيد كر ديا۔ تو رسول الله ﷺ فرض نمازوں ميں هي ايك
ماه تك ان قبيلوں پر بد دعاء كرتے رهے۔ جس پر شريك جماعت مصلين آمين كها كرتے تھے۔
يه بھي بخاري ومسلم كي روايت هے۔
ان
دو طريقوں كے علاوه اجتماعي شكل ميں دعاء نه تو رسول الله ﷺ سے وارد هے۔ نه صحابه
سے۔ اور نه هي ان كے بعد تابعين وتبع تابعين، ائمه ومحدثين، فقهاء واولياء سے نقل
كيا گيا هے۔ كون نهيں چاهتا تھا كه رسول الله ﷺ كي دعاء ميں شريك هو۔ مگر نه تو
رسول الله ﷺ نے يه شرف بخشا۔ نه هي صحابه نے اس كا مطالبه كيا۔ انفرادي طور پر بعض
صحابه نے آپ سے دعاء كي درخواست ضرور كي۔ مگر با جماعت دعاء كا وجود نهيں ملتا۔
كيوں كه ميرے ساتھ كيا حالات هيں۔ مجھے ميرے رب سے كيا چاهيئے۔ كسي امام كو اس كي
كيا خبر؟! جتني شدت سے ضرورت هوگي۔ اتنے اخلاص سے ميں هي اپنے رب سے طلب كر سكتا
هوں۔ جب كه دعاء كي روحانيت بھي پست آواز اور خشوع قلب سے طلب كرنے ميں هے۔
لهذا
اگر كوئي دعاء كے لئے جماعت يا اقتداءكرتا يا كراتا هے۔ تو يه ايك غلطي هے۔ بعد
نماز كے وقت كي تعيين اور التزام كرتا هے۔
تو يه دوسري غلطي هے۔ دعاء جيسي عبادت كو ايك رسم بناتا هے۔ تو يه تيسري غلطي هے۔
اور جب اس مسئلے ميں ضد اس حد تك پهونچ جائے كه سنت نه ماننے والے كو يهودي، ملحد،
كميونسٹ اور اسلام سے خارج قرار ديا جائے۔ تو اس رواج كو ختم كرنا مسلمانوں پر
ضروري هو جاتا هے۔ كيوں كه يه ايك فتنه اور تفريق بين المسلمين كا ذريعه بن گيا۔ والله اعلم بالصواب
§ سعيد بن المسيب أنه رأى رجلاً يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من
ركعتين، يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه، فقال: يا أبا محمد يعذبني الله على
الصلاة؟ قال: لا، ولكن يعذبك على خلاف السنة) ورواه عبد الرزاق في المصنف والنسائي في الكبرى، والبيهقي في السنن وغيرهم.
§ قال الشاطبي رحمه الله :
" إذا ندب الشرع مثلاً إلى ذكر الله ،
فالتزم قوم الاجتماع عليه على لسان واحد وبصوت ، أو في وقت معلوم مخصوص عن سائر
الأوقات ـ لم يكن في ندب الشرع ما يدل على هذا التخصيص الملتزم ، بل فيه ما يدل
على خلافه ؛ لأن التزام الأمور غير اللازمة شرعاً شأنها أن تفهم التشريع ، وخصوصاً
مع من يقتدى به في مجامع الناس كالمساجد ...
وعلى
ذلك ترك التزام السلف لتلك الأشياء أو عدم العمل بها ، وهم كانوا أحق بها وأهلها
لو كانت مشروعة على مقتضى القواعد ، لأن الذكر قد ندب إليه الشرع ندباً في مواضع
كثيرة ، ...
بخلاف
سائر العبادات . ومثل هذا الدعاء فإنه ذكر الله ؛ ومع ذلك فلم يلتزموا فيه كيفيات
، ولا قيدوه بأوقات مخصوصة بحيث تشعر باختصاص التعبد بتلك الأوقات ، إلا ما عينه
الدليل ، كالغداة والعشي . ولا أظهروا منه إلا ما نص الشارع على إظهاره ، كالذكر
في العيدين وشبهه ، وما سوى فكانوا مثابرين على إخفائه وسره . ولذلك قال لهم حين
رفعوا أصواتهم : ( اربعوا على أنفسكم إنكم لا تدعون أصم ولا غائباً ) وأشباهه ،
ولم يظهروه في الجماعات .
فكل
من خالف هذا الأصل فقد خالف إطلاق الدليل أولاً ، لأنه قيد فيه بالرأي . وخالف من
كان أعرف منه بالشريعة وهم السلف الصالح رضي الله عنهم " انتهى (الاعتصام للشاطبي)
§ عن عبد الله ابن
مسعود رضي
الله عنه أنه قال: اقْتِصَادٌ
فِي سَنَةٍ خَيْرٌ مِنِ اجْتِهَادٍ فِي بِدْعَة . رواه الطبراني.
§ ومما بين الشاطبي ـ رحمه الله ـ دخوله في
البدعة الإضافية:" التزام
العبادات المعينة في أوقات معينة لم يوجد لها ذلك التعيين في الشريعة"
(الاعتصام للشاطبي)
اس بحث ميں درج ذيل نكات پر گفتگو ابھي باقي هے:
ý اگر بدعت كي نوعيت كو ديكھا جائے۔ تو كئي شكلوں ميں
پائي جا سكتي هے:
-
بدعت كا
حكم
-
بدعت
حسنه وسيئه
-
بدعت كي
مذمت
-
بدعتي كي
مذمت
-
بدعت كے
نقصانات
ان شاء الله العزيز جلد هي وقت نكال كر تكميل
كي كوشش هوگي۔
نوٹ: در اصل يه بحث فرض نمازوں كے بعد الزامي
واجتماعي باجماعت دعاء كے رد ميں ايك صاحب كے ساتھ مذاكره كے طور پر عمل آئي هے۔ لهذا
اس كي جھلك محسوس كي جا سكتي هے۔
از رشحات قلم
عبد الله
الكافي المحمدي
داعيه ومترجم شعبۀ
جاليات دعوه سينٹر محافظه تيماء
وزارت برائے
اسلامي امور واوقاف سعودي عرب
بتاريخ: 21 / جمادى
الاول 1439 ھ
موافق: 07 / فروري
2018ء بروز بدھ